Våre Veger
30.08.2017
Ålesunds politikere vil gjerne gjøre byen triveligere for gående, syklende og kollektivreisende, men virkemidlene strides det om.
Miljødirektoratet har gitt Ålesund kommune 1,8 millioner kroner for miljøprosjektet «Til fots eller sykkel i Jugendbyen», men forlanger at 100 parkeringsplasser i sentrum skal bort. Det er ingen selvfølge at kommunens politikere er villig til å betale en slik pris. Spesielt handelsstanden er skeptisk.
Våre Veger besøkte Jugendbyen og Ålesund rådhus en fin sommerdag i august. Biltrafikken og gateparkeringen i byen er fortsatt like dominerende som den var før byen i fjor fikk et parkeringsanlegg i med 950 parkeringsplasser i byfjellet Aksla. Det er en balanseøvelse med høy risiko å sykle i Jugendbyen og ingen enkel affære å krysse gatene der turister og andre fotgjengere trives best, i området ved den gamle Hellebroa som forbinder Nørvøya med Aspøya. Bortsett fra biltrafikken som nærmest kveler området er dette det nærmeste det går an å komme den gamle Jugendbyens skjøn
Gå til medietVåre Veger besøkte Jugendbyen og Ålesund rådhus en fin sommerdag i august. Biltrafikken og gateparkeringen i byen er fortsatt like dominerende som den var før byen i fjor fikk et parkeringsanlegg i med 950 parkeringsplasser i byfjellet Aksla. Det er en balanseøvelse med høy risiko å sykle i Jugendbyen og ingen enkel affære å krysse gatene der turister og andre fotgjengere trives best, i området ved den gamle Hellebroa som forbinder Nørvøya med Aspøya. Bortsett fra biltrafikken som nærmest kveler området er dette det nærmeste det går an å komme den gamle Jugendbyens skjøn