Finansfokus
20.09.2021
Google, Apple, Facebook og Amazon utvider utvalget av finansielle tjenester til sine milliarder av brukere. Det ultimate skrekkscenarioet er at bankene mister kundekontakt og blir underleverandører til teknologigigantenes plattformer.
Først betalingstjenester. Så kreditt.
Nå kontoer. Og kanskje snart investeringsprodukter. De amerikanske teknologigigantene Google, Apple, Facebook og Amazon er på vei rett inn i bankenes jaktområder i sitt tilsynelatende umettelige jag på å utvide virksomheten. Ifølge eksperter ikke bare for å tjene penger på disse nye forretningsområdene, men like mye for å høste enda mer informasjon om forbrukere, konkurrenter og forretningspartnere. Derfor har alle medlemmer av den såkalte GAFA-firkløveren startet med mer eller mindre eksotiske betalingstjenester, som de er i ferd med å teste i utvalgte deler av verden fra India i øst og Brasil i sør til det innenlandske markedet i USA. Før de selvfølgelig skal spres til resten av planeten.
MEST POPULÆRE MOBILBETALINGSLØSNING
Bare teknologigigantene selv vet hvor mye penger som allerede strømmer gjennom betalingsløsningene deres eller hvor mye fortjeneste de genererer. Men en av de mest lukrative er Apple Pay, som på få år har blitt den mest populære betalingsløsningen for mobiltelefoner i USA og Europa.
Ifølge det private equity-fondet Loup Ventures, brukes tjenesten av en halv milliard mennesker globalt. Og det er rom for voksesmerter, for det er omtrent dobbelt så mange iPhone-eiere.
Konsulentfirmaet Bernstein spår at én av ti kredittkorttransaksjoner i 2025 vil bli gjort gjennom Apple Pay, en vurdering gjort før koronapandemien turbolandet kontaktløs betaling.
Og hver gang det lyder pling" fra en iPhone på bakeriet eller på supermarkedet, høres det i boksen hos Apple, som sikrer seg en del av transaksjonsgebyret.
Med andre ord har Apple Pay blitt en pengemaskin som analytikere mener kan overgå inntjeningen fra provisjonene teknologigiganten får fra appsalg i App Store.
TJENER PÅ TRANSAKSJONSGEBYRER
Konkurransen er rett i hælene. Først av alt, Google Pay, et lignende konsept som har over 150 millioner månedlige brukere. Tjenesten er kun rullet ut i 40 land og har ennå ikke fått vind i seilene i Europa.
Facebook utvikler flere betalingstjenester, inkludert kryptovalutaen Diem. På slutten av 2019 kom Facebook Pay, som til slutt vil gjøre det mulig å sende penger på tvers av Facebookgruppens tjenester: Facebook, Messenger, WhatsApp og Instagram. Og for betaling på Facebook Marketplace. Starten var imidlertid ikke helt lett. Da Facebook lanserte WhatsApp Pay i Brasil i juni 2020, som det første landet i verden, ble den suspendert av landets sentralbank på grunn av mangel på lisenser.
Det store gjennombruddet kom i november 2020, da Facebook fikk tillatelse fra myndigheter i India til å lansere WhatsApp Pay til landets 400 millioner brukere av chat-tjenesten. Selv om det er gratis å sende penger mellom private indere, må bedrifter som mottar betaling gjennom Whats-App Pay betale et transaksjonsgebyr på fire prosent. I mai i år ble WhatsApp Pay tilgjengelig igjen i Brasil etter at teknologigiganten inngikk avtaler med Visa og Mastercard om å bruke banklisensene deres. I utgangspunktet kan tjenesten imidlertid bare brukes til å overføre penger mellom brukere, men ikke til å betale i butikkene. Mexico og Indonesia forventes å være neste
Gå til medietNå kontoer. Og kanskje snart investeringsprodukter. De amerikanske teknologigigantene Google, Apple, Facebook og Amazon er på vei rett inn i bankenes jaktområder i sitt tilsynelatende umettelige jag på å utvide virksomheten. Ifølge eksperter ikke bare for å tjene penger på disse nye forretningsområdene, men like mye for å høste enda mer informasjon om forbrukere, konkurrenter og forretningspartnere. Derfor har alle medlemmer av den såkalte GAFA-firkløveren startet med mer eller mindre eksotiske betalingstjenester, som de er i ferd med å teste i utvalgte deler av verden fra India i øst og Brasil i sør til det innenlandske markedet i USA. Før de selvfølgelig skal spres til resten av planeten.
MEST POPULÆRE MOBILBETALINGSLØSNING
Bare teknologigigantene selv vet hvor mye penger som allerede strømmer gjennom betalingsløsningene deres eller hvor mye fortjeneste de genererer. Men en av de mest lukrative er Apple Pay, som på få år har blitt den mest populære betalingsløsningen for mobiltelefoner i USA og Europa.
Ifølge det private equity-fondet Loup Ventures, brukes tjenesten av en halv milliard mennesker globalt. Og det er rom for voksesmerter, for det er omtrent dobbelt så mange iPhone-eiere.
Konsulentfirmaet Bernstein spår at én av ti kredittkorttransaksjoner i 2025 vil bli gjort gjennom Apple Pay, en vurdering gjort før koronapandemien turbolandet kontaktløs betaling.
Og hver gang det lyder pling" fra en iPhone på bakeriet eller på supermarkedet, høres det i boksen hos Apple, som sikrer seg en del av transaksjonsgebyret.
Med andre ord har Apple Pay blitt en pengemaskin som analytikere mener kan overgå inntjeningen fra provisjonene teknologigiganten får fra appsalg i App Store.
TJENER PÅ TRANSAKSJONSGEBYRER
Konkurransen er rett i hælene. Først av alt, Google Pay, et lignende konsept som har over 150 millioner månedlige brukere. Tjenesten er kun rullet ut i 40 land og har ennå ikke fått vind i seilene i Europa.
Facebook utvikler flere betalingstjenester, inkludert kryptovalutaen Diem. På slutten av 2019 kom Facebook Pay, som til slutt vil gjøre det mulig å sende penger på tvers av Facebookgruppens tjenester: Facebook, Messenger, WhatsApp og Instagram. Og for betaling på Facebook Marketplace. Starten var imidlertid ikke helt lett. Da Facebook lanserte WhatsApp Pay i Brasil i juni 2020, som det første landet i verden, ble den suspendert av landets sentralbank på grunn av mangel på lisenser.
Det store gjennombruddet kom i november 2020, da Facebook fikk tillatelse fra myndigheter i India til å lansere WhatsApp Pay til landets 400 millioner brukere av chat-tjenesten. Selv om det er gratis å sende penger mellom private indere, må bedrifter som mottar betaling gjennom Whats-App Pay betale et transaksjonsgebyr på fire prosent. I mai i år ble WhatsApp Pay tilgjengelig igjen i Brasil etter at teknologigiganten inngikk avtaler med Visa og Mastercard om å bruke banklisensene deres. I utgangspunktet kan tjenesten imidlertid bare brukes til å overføre penger mellom brukere, men ikke til å betale i butikkene. Mexico og Indonesia forventes å være neste