I skolen
29.04.2017
Nylig møttes de nordiske statsministerne til toppmøte i Oslo for å se nærmere på vår tids nye samfunnsproblem; økningen i barn og unges psykiske helseplager. Viljen til å se problemet i lys av prestasjonspresset i skolen synes fraværende. Det gir grunn til bekymring.
Nyere forskning viser at mange elever i den norske skolen opplever et betydelig press om å oppnå gode skolefaglige prestasjoner, og symptomene som oppstår som følge av dette presset karakteriseres om psykiske helseplager. Så alvorlig anses situasjonen, at skolen nå betegnes som en ny helserisiko.
Å oppleve press eller stress er ikke usunt for oss mennesker så lenge vi har det som skal til for å håndtere det på en god måte. Opplevelsen blir usunn først når det oppstår en ubalanse mellom forventningene som rettes mot oss, og egne muligheter til å innfri dem. Dette ser ut til å gjelde for urovekkende mange barn og unge her i landet. Det vises til at så mye som hver tredje 16-åring vil oppfylle kriteriene for en psykisk lidelse i løpet av barneårene. Tenk over det: Hvert tredje barn eller ungdom har i løpet av sin oppvekst psykiske helseplager som er av en slik art at det går ut over livskvalitet og livsmestring. Ifølge forskningen står disse i sin tur i klar risiko for å droppe ut av videregående skole.
Økningen i barn og unges psykiske helsep
Les opprinnelig artikkelÅ oppleve press eller stress er ikke usunt for oss mennesker så lenge vi har det som skal til for å håndtere det på en god måte. Opplevelsen blir usunn først når det oppstår en ubalanse mellom forventningene som rettes mot oss, og egne muligheter til å innfri dem. Dette ser ut til å gjelde for urovekkende mange barn og unge her i landet. Det vises til at så mye som hver tredje 16-åring vil oppfylle kriteriene for en psykisk lidelse i løpet av barneårene. Tenk over det: Hvert tredje barn eller ungdom har i løpet av sin oppvekst psykiske helseplager som er av en slik art at det går ut over livskvalitet og livsmestring. Ifølge forskningen står disse i sin tur i klar risiko for å droppe ut av videregående skole.
Økningen i barn og unges psykiske helsep