AddToAny

Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier

Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier
I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg.
Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.

En ny TØI-rapport (Hulleberg mfl. 2018) ser på syklisters veivalg i Oslo. Formålet med studien er å kartlegge preferanser for ulik sykkelinfrastruktur avslørt av syklistenes faktiske adferd; altså basert på såkalte revealed preference (RP) data.

Tidligere studier i Norge (f.eks. Loftsgarden mfl. 2015) har utelukkende brukt stated preference (SP) data, som kan medføre en viss overdrivelse av preferanser siden SP-valgene er hypotetiske.

Ved bruk av GPS-data unngår man altså i denne studien en hypotetisk skeivhet i resultatene.

Vi bruker samme GPS-data fra 721 personer som tidligere ble brukt til å studere hvor fort syklister sykler i Oslo Så fort sykler folk i Oslo. Totalt består datagrunnlaget av i overkant av 42 000 sykkelturer.

Rutene som syklistene valgte å sykle er koblet opp mot veinettverk fra OpenStreetMap (OSM). Vi vurderer OSM som det mest detaljerte nettverket for sykling siden det inkluderer mange snarveier og stier.

Merk at OSM er basert på innsamlede data og frie ressurser, og er satt sammen på dugnad. Dette betyr at detaljeringsgraden er veldig påvirket av hvor folk legger inn informasjon og hva de legger inn.

Figur 1 viser deler av nettverket og hvordan ulike veiavsnitt er kodet i ulike infrastrukturkategorie

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt