En ny TØI-rapport (Hulleberg mfl. 2018) ser på syklisters veivalg i Oslo. Formålet med studien er å kartlegge preferanser for ulik sykkelinfrastruktur avslørt av syklistenes faktiske adferd; altså basert på såkalte revealed preference (RP) data.
Tidligere studier i Norge (f.eks. Loftsgarden mfl. 2015) har utelukkende brukt stated preference (SP) data, som kan medføre en viss overdrivelse av preferanser siden SP-valgene er hypotetiske.
Ved bruk av GPS-data unngår man altså i denne studien en hypotetisk skeivhet i resultatene.
Vi bruker samme GPS-data fra 721 personer som tidligere ble brukt til å studere hvor fort syklister sykler i Oslo Så fort sykler folk i Oslo. Totalt består datagrunnlaget av i overkant av 42 000 sykkelturer.
Rutene som syklistene valgte å sykle er koblet opp mot veinettverk fra OpenStreetMap (OSM). Vi vurderer OSM som det mest detaljerte nettverket for sykling siden det inkluderer mange snarveier og stier.
Merk at OSM er basert på innsamlede data og frie ressurser, og er satt sammen på dugnad. Dette betyr at detaljeringsgraden er veldig påvirket av hvor folk legger inn informasjon og hva de legger inn.
Figur 1 viser deler av nettverket og hvordan ulike veiavsnitt er kodet i ulike infrastrukturkategorie