Magma
12.06.2019
Når vi har få valg, har vi lettere for å utsette kjøp. Vi verdsetter valgfrihet og unngår alt som oppleves som press, viser ny forskning fra Universitetet i Stavanger.
Funnene er hentet fra postdoktor Heidi Victoria Skeiseids doktoravhandling.
- Kundene kan føle det ubehagelig å bare få ett valg, fastslår hun.
- Hvis jeg tilbyr noen et produkt, for eksempel et Canon-kamera, og spør om de vil kjøpe det, så vil de ofte takke nei, men hvis jeg tilbyr et Nikon-kamera ved siden, av øker interessen for å kjøpe Canonkameraet, forteller hun.
Den Stavanger-baserte forskeren forteller at hun har gjort åtte enkle eksperimenter der forsøkspersonene er delt inn i tre grupper. Den ene gruppen fikk tilbud om å kjøpe en bestemt kameramodell til en bestemt pris uten noen alternativer, og skulle svare på om dette var noe de kunne tenke seg å kjøpe. Gruppe nummer to skulle ta stilling til om de kunne tenke seg å kjøpe en annen kameramodell til en annen pris, mens den tredje gruppen fikk muligheten til å velge mellom begge modellene.
- Så studerte jeg hvordan de opplevde det. Hadde de bare ett valg, så ville de helst la tilbudet gå forbi, men de som hadde valget mellom to, valgte oftere å kjøpe, beskriver hun.
FOR FÅ OG FOR MANGE VALG
Fenomenet er kjent i markedsføringsteori og kalles
single-option aversion, eller på norsk motvilje mot bare én valgmulighet.
- Har man et valg, kan det se ut som produktet blir mindre attraktivt. Vi har en slags aversjon mot bare ett valg,
Gå til mediet- Kundene kan føle det ubehagelig å bare få ett valg, fastslår hun.
- Hvis jeg tilbyr noen et produkt, for eksempel et Canon-kamera, og spør om de vil kjøpe det, så vil de ofte takke nei, men hvis jeg tilbyr et Nikon-kamera ved siden, av øker interessen for å kjøpe Canonkameraet, forteller hun.
Den Stavanger-baserte forskeren forteller at hun har gjort åtte enkle eksperimenter der forsøkspersonene er delt inn i tre grupper. Den ene gruppen fikk tilbud om å kjøpe en bestemt kameramodell til en bestemt pris uten noen alternativer, og skulle svare på om dette var noe de kunne tenke seg å kjøpe. Gruppe nummer to skulle ta stilling til om de kunne tenke seg å kjøpe en annen kameramodell til en annen pris, mens den tredje gruppen fikk muligheten til å velge mellom begge modellene.
- Så studerte jeg hvordan de opplevde det. Hadde de bare ett valg, så ville de helst la tilbudet gå forbi, men de som hadde valget mellom to, valgte oftere å kjøpe, beskriver hun.
FOR FÅ OG FOR MANGE VALG
Fenomenet er kjent i markedsføringsteori og kalles
single-option aversion, eller på norsk motvilje mot bare én valgmulighet.
- Har man et valg, kan det se ut som produktet blir mindre attraktivt. Vi har en slags aversjon mot bare ett valg,