Skolelederen
22.01.2018
For tre år siden fikk Bergeland videregående skole i Stavanger, som første og eneste skole i landet, godkjent av Utdanningsdirektoratet et forsøk uten karakterer i orden og oppførsel. Flere videregående skoler i Rogaland følger etter.
- Vi sluttet med anmerkninger for mange år siden, forteller avdelingsleder ved Bergeland videregående skole, Jan Mortensen. Den felles holdningen på Bergeland er at anmerkninger og sanksjoner kommer i veien for det gode samarbeidet. Det åpner ikke for sosial læring.
En kan selvsagt ikke sette i gang et forsøk uten karakterer i orden og oppførsel om en ikke har en dypere og felles forståelse av hvilket menneskesyn og elevsyn som ligger bak. Det har de på Bergeland. Alle må blant annet sette seg inn i hva den gode veiledningssamtale innebærer og får kurs i konsekvenspedagogikk. Mer om dette senere.
Bergeland er for øvrig en kombinert videregående skole med 900 elever og 7 programområder.
Bedre relasjoner
Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger står for evalueringen av forsøket. De har hatt en spørreundersøkelse blant elevene. Her svarer de at de mener de får en bedre relasjon til lærerne når karakterer i orden og oppførsel kuttes ut. 72 % melder at de får en bedre forståelse for hvilke normer og regler som gjelder på skolen. Elevene sier også at de føler at de blir mer rettferdig behandlet. (Denne undersøkelsen er basert på fire videregående skoler.) En av forskerne som har vært med på undersøkelsen, stipendiat Maren Stab
Gå til medietEn kan selvsagt ikke sette i gang et forsøk uten karakterer i orden og oppførsel om en ikke har en dypere og felles forståelse av hvilket menneskesyn og elevsyn som ligger bak. Det har de på Bergeland. Alle må blant annet sette seg inn i hva den gode veiledningssamtale innebærer og får kurs i konsekvenspedagogikk. Mer om dette senere.
Bergeland er for øvrig en kombinert videregående skole med 900 elever og 7 programområder.
Bedre relasjoner
Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger står for evalueringen av forsøket. De har hatt en spørreundersøkelse blant elevene. Her svarer de at de mener de får en bedre relasjon til lærerne når karakterer i orden og oppførsel kuttes ut. 72 % melder at de får en bedre forståelse for hvilke normer og regler som gjelder på skolen. Elevene sier også at de føler at de blir mer rettferdig behandlet. (Denne undersøkelsen er basert på fire videregående skoler.) En av forskerne som har vært med på undersøkelsen, stipendiat Maren Stab