Utdanning
27.05.2016
Vær forsiktig med bilder, gi oppfølgingsansvaret til noen få ansatte og ikke bruk Facebook som eneste informasjonskanal for foreldre. Det er rådene fra erfarne Facebook-barnehager.
- På Konnerud er det overskudd på barnehageplasser, derfor er det viktig å profilere oss. Facebook er en god måte å gjøre det på, i tillegg til at det er fint for foreldrene å kunne følge barnehagehverdagen. Men det er selvsagt en forutsetning at personvernet er ivaretatt, sier daglig leder Geir Andre Bøyum.
Før de avgjorde å opprette en egen Facebook-side for barnehagen for et par år siden, ble saken diskutert i styret. Deretter ble det laget klare retningslinjer for bruken.
- Alle ansatte har skrevet under på retningslinjene, og disse ble sendt til foreldrene i forkant. Foreldrene fikk et fullmaktsskjema, og vi har vært veldig klare på at vi har full respekt for at noen foreldre ønsker å reservere seg, sier Bøyum.
Facebook blir ikke brukt som primær kommunikasjonskanal mellom barnehagen og foreldrene.
- De som ikke ønsker å bruke Facebook, skal ikke gå glipp av informasjon, så vi bruker e-post og andre kanaler for å informere foreldrene, sier Bøyum.
Han sier noen var litt skeptiske i starten. - Men etter at vi informerte foreldre om hvordan det skulle brukes og satte klare og tydelige retningslinjer, har vi ikke hørt noe negativt. Jeg tror foreldrene så at dette var gjennomtenkt fra barnehagens side, sier Bøyum.
Han er selv administrator på siden og har hovedansvaret.
- I tillegg har vi en redaktør på hver avdeling, og bare disse kan legge ut innlegg fra barnehagen. Det er viktig at det ikke åpnes for at alle kan legge ut, sier Bøyum.
Stort sett brukes Facebook-siden til å legge ut bilder fra barnehagehverdagen.
-Vi legger aldri ut bilder av barn med lite klær. Heller ikke nærbilder. Bildene skal være prosessfokusert, ikke personfokusert, og vi bruker selvsagt kun bilder av de barna hvor vi har fullmakt fra foreldrene. Barnet skal ikke være gjenkjennbart for dem som ikke kjenner barnet godt, som foreldrene. Vi b
Gå til medietFør de avgjorde å opprette en egen Facebook-side for barnehagen for et par år siden, ble saken diskutert i styret. Deretter ble det laget klare retningslinjer for bruken.
- Alle ansatte har skrevet under på retningslinjene, og disse ble sendt til foreldrene i forkant. Foreldrene fikk et fullmaktsskjema, og vi har vært veldig klare på at vi har full respekt for at noen foreldre ønsker å reservere seg, sier Bøyum.
Facebook blir ikke brukt som primær kommunikasjonskanal mellom barnehagen og foreldrene.
- De som ikke ønsker å bruke Facebook, skal ikke gå glipp av informasjon, så vi bruker e-post og andre kanaler for å informere foreldrene, sier Bøyum.
Han sier noen var litt skeptiske i starten. - Men etter at vi informerte foreldre om hvordan det skulle brukes og satte klare og tydelige retningslinjer, har vi ikke hørt noe negativt. Jeg tror foreldrene så at dette var gjennomtenkt fra barnehagens side, sier Bøyum.
Han er selv administrator på siden og har hovedansvaret.
- I tillegg har vi en redaktør på hver avdeling, og bare disse kan legge ut innlegg fra barnehagen. Det er viktig at det ikke åpnes for at alle kan legge ut, sier Bøyum.
Stort sett brukes Facebook-siden til å legge ut bilder fra barnehagehverdagen.
-Vi legger aldri ut bilder av barn med lite klær. Heller ikke nærbilder. Bildene skal være prosessfokusert, ikke personfokusert, og vi bruker selvsagt kun bilder av de barna hvor vi har fullmakt fra foreldrene. Barnet skal ikke være gjenkjennbart for dem som ikke kjenner barnet godt, som foreldrene. Vi b