Skolelederen
02.04.2020
Nasjonale prøver har gjennom en årrekke vært gjenstand for debatt og er stadig en del av det offentlige ordskiftet. Et Dokument 8 forslag fremmet i Stortinget av SP foreslår å omgjøre nasjonale prøver til utvalgsprøver. Forskerne Ann Elisabeth Gunnulfsen og Elisabeth Roe har sett nærmere på hvordan skoleledere og lærere på ungdomstrinnet forholdt seg til nasjonale prøver, og hvordan de brukte resultatene.
Doktorgradsstudiet viste at jo mer kunnskap lærerne oppga at de hadde om prøvene, jo bedre mente de prøvene fungerte i arbeidet med den enkelte elevs læring. Rektors rolle som pådriver i arbeidet med prøveresultatene, spilte dessuten en stor rolle for både praksis og holdninger blant lærerne. Videre hevder forskerne at det hviler et ansvar på Utdanningsdirektoratet, som sammen med prøveutviklerne utarbeider veiledningsmateriellet,
Gå til medietDoktorgradsstudiet viste at jo mer kunnskap lærerne oppga at de hadde om prøvene, jo bedre mente de prøvene fungerte i arbeidet med den enkelte elevs læring. Rektors rolle som pådriver i arbeidet med prøveresultatene, spilte dessuten en stor rolle for både praksis og holdninger blant lærerne. Videre hevder forskerne at det hviler et ansvar på Utdanningsdirektoratet, som sammen med prøveutviklerne utarbeider veiledningsmateriellet,