NTL-magasinet
21.10.2020
Hadde Avinor vært en privat bedrift, ville de vært konkurs før sommeren. Nå forbereder de ansatte seg på tøffe kutt, outsourcing og oppsigelser.Avinor avviser at det er noe å utsette på beredskapen på lufthavnene.
Da Norge og verden stengte ned i mars, ble luftfarten en av de hardest rammede sektorene. Flyselskapene blør penger, taxfree-aktørene permitterer i stort antall, og Avinor spår et inntektsfall på 7-8 milliarder kroner i 2020.
Ingen har tro på at luftfarten kommer seg på beina med det første. Prognosene tilsier lav trafikk hele neste år. Og kanskje enda lenger.
Det får konsekvenser for Avinors ansatte.
Evig innsparing. På Stavanger lufthavn har Norwegian parkert flere titalls fly. Ingen aner når de kommer i lufta igjen. De ansatte er på plass for å sikre beredskapen for den vesle trafikken som fortsatt går. NTL-tillitsvalgt Jone Andersen stålsetter seg nå for innsparingsprogrammet som settes i verk.
- Vi er nettopp ferdige med forrige spareprogram. Vi har skjært ned, men likevel kommer det et nytt spareprogram. De mener at vi er for dyre, sier Andersen.
De ansatte i brann- og redning driver også med vedlikeholdsoppgaver - kalt plasstjeneste. NTLerne forteller om vedlikeholdsoppgaver som skyves på og en annen holdning til drifta.
- Før hadde vi et forhold til flyplassen. Nå er det ikke det samme, sier Trond Høgemark.
En annen bekymring er hva som skjer dersom de blir outsourcet. I dag har de en avtale om særaldersgrense, men om de blir outsourcet, føler de seg ikke trygge på at denne blir med videre.
- Jeg må regne med flere endringer før jeg skal slutte, sier Torbjørn Harbo.
Hektisk. Selv om trafikken stupte fra mars av, sier de at de aldri har hatt det så travelt som i vår og sommer. Rett før koronapandemien rammet, brant parkeringshuset på Sola ned, og plasstjenesten måtte etablere ny parkeringsplass i en fart. Tilfeldigvis var en gammel hangar nettopp revet, så det ble mye jobb med asfaltering og oppmerking for de ansatte.
NTLerne i Stavanger mener det ikke er mye innsparing å hente på bemanninga og tjenestene de leverer.
- Det er «peanuts» å hente på bemanning. De tar først de lavthengende fruktene og starter nederst. De beg
Les opprinnelig artikkelIngen har tro på at luftfarten kommer seg på beina med det første. Prognosene tilsier lav trafikk hele neste år. Og kanskje enda lenger.
Det får konsekvenser for Avinors ansatte.
Evig innsparing. På Stavanger lufthavn har Norwegian parkert flere titalls fly. Ingen aner når de kommer i lufta igjen. De ansatte er på plass for å sikre beredskapen for den vesle trafikken som fortsatt går. NTL-tillitsvalgt Jone Andersen stålsetter seg nå for innsparingsprogrammet som settes i verk.
- Vi er nettopp ferdige med forrige spareprogram. Vi har skjært ned, men likevel kommer det et nytt spareprogram. De mener at vi er for dyre, sier Andersen.
De ansatte i brann- og redning driver også med vedlikeholdsoppgaver - kalt plasstjeneste. NTLerne forteller om vedlikeholdsoppgaver som skyves på og en annen holdning til drifta.
- Før hadde vi et forhold til flyplassen. Nå er det ikke det samme, sier Trond Høgemark.
En annen bekymring er hva som skjer dersom de blir outsourcet. I dag har de en avtale om særaldersgrense, men om de blir outsourcet, føler de seg ikke trygge på at denne blir med videre.
- Jeg må regne med flere endringer før jeg skal slutte, sier Torbjørn Harbo.
Hektisk. Selv om trafikken stupte fra mars av, sier de at de aldri har hatt det så travelt som i vår og sommer. Rett før koronapandemien rammet, brant parkeringshuset på Sola ned, og plasstjenesten måtte etablere ny parkeringsplass i en fart. Tilfeldigvis var en gammel hangar nettopp revet, så det ble mye jobb med asfaltering og oppmerking for de ansatte.
NTLerne i Stavanger mener det ikke er mye innsparing å hente på bemanninga og tjenestene de leverer.
- Det er «peanuts» å hente på bemanning. De tar først de lavthengende fruktene og starter nederst. De beg