AddToAny

Avgift på innfartsparkeringen - lettere å finne plass - Samferdsel

Avgift på innfartsparkeringen - lettere å finne plass - Samferdsel
Det var avgiftsfritt å bruke innfartsparkeringene ved 11 undersøkte jernbanestasjoner i Osloregionen, men så ble bruken avgiftsbelagt - og det ble langt enklere å finne ledige plasser der, viser en TØI-undersøkelse utført for Bane NOR.
Før innføringen av parkeringsavgift var kapasiteten fullt eller nesten fullt utnyttet på de fleste av de undersøkte stasjonene. Slik er det ikke nå. Illustrasjonsfoto: Njål Svingheim/Bane NOR. Våren 2018 innførte Bane NOR avgift på parkering ved 11 jernbanestasjoner i Osloregionen. Avgiften ble blant annet innført for at de som har et faktisk behov for å benytte bil til stasjonen, lettere skulle finne plass.

Undersøkelsen viser at det er færre som bruker innfartsparkeringstilbudet etter innføringen av avgift, men at det er liten endring i den enkelte innfartsparkeringens influensområde - dvs. i brukernes bosettingsmønster. Fortsatt bor mange av bilbrukerne nær stasjonene.

Før- og etterundersøkelsen er foretatt til ulike årstider, henholdsvis vinter og vår. Dette kan trolig forklare noe av nedgangen i antall brukere.

Avgift for å bedre parkeringstilbudet

Bane NOR har ansvaret for innfartsparkeringene på jernbanestasjoner. I mars og april 2018 ble parkering ved flere av stasjonene avgiftsbelagt. Der det tidligere var gratis å parkere, må man nå betale daglig (40 kr) eller månedlig (100/250 kr).

Den primære målgruppen for

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt