Hver tredje leder opplever at medarbeidernes produktivitet har økt under pandemien. Men lederne har også hatt utfordringer med å håndtere medarbeidere på hjemmekontor.
Svein Åge Eriksen
Senest oppdatert aug 25, 2021
I medlemsundersøkelsen stilte vi egne spørsmål til ledere med personansvar for å undersøke hvordan de har opplevd konsekvensene av økt bruk av hjemmekontor. Svarene viser med all tydelighet at mange ledere har hatt utfordringer med å følge opp medarbeidere på hjemmekontor, men samtidig har de også positive erfaringer, ikke minst med hensyn til produktiviteten.
Mange var spente på hvordan produktiviteten ville utvikle seg når flesteparten av de ansatte ble sendt på hjemmekontor 12. mars i fjor. De fleste spådommer er gjort til skamme. 29 prosent av lederne opplever at produktiviteten har økt, mens 19 prosent av lederne har opplevd utfordringer med å opprettholde produktiviteten. 52 svarer at produktiviteten har vært som normal.
Her er funnene:
1 av 3 ledere har opplevd at medarbeidernes produktivitet har økt.
4 av 10 opplever at det er mer utfordrende å ha god nok kontakt med medarbeiderne nå sammenlignet med tidligere.
1 av 3 har opplevd samarbeidet med andre avdelinger som mer utfordrende.