Andre tiltak er egne karriereveier for gode undervisere, krav om pedagogisk basiskompetanse, høyere krav for høyere stillinger, og å vurdere en særskilt stilling som praksisprofessor.
Under det hele ligger en klar ambisjon om at god undervisning skal verdsettes - symbolsk så vel som økonomisk - langt høyere enn før.
Regjeringens kontaktkonferanse for UH-sektoren er en årviss foreteelse. Det er stortingsvalg til høsten, og valgkampen dannet bakteppe for stortingsmeldingen som fagstatsråd Torbjørn Røe Isaksen la fram.
Kvalitetsmeldingen er tenkt som siste trinn i en tretrinnsrakett for sektoren, hvor Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning dannet det første og Strukturreformen det siste.
- Kan ikke lene oss på ildsjelene
Kunnskapsminsiteren åpnet med å minne salen om erfaringene han var sikker på alle kunne dele:
- Vi vet om den gode foreleseren, men kjenner også den dårlige foreleseren, om auditorier som er fullsatte ved semesterstart men som gradvis tømmes utover. Å dyrke fram en kultur hvor det å være en fremragende underviser er like stas som å være en fremragende forsker: Der ligger nøkkelen, sa Røe Isaksen.
- Om vi skal nå de syv målene som kvalitetsmeldingen setter opp, kan vi ikke lene oss på ildsjelene. God undervisning kan læres, som det håndverket det er. Men det fordres en god kultur om man skal få det til:
- En god undervisningskultur kan ikke detaljreguleres fra sentralt hold.
Merittering innen to år
Statsråden poengterte at studieprogrammene må utvikles i tett samarbeid med næringslivet og med studentene selv.
- I meldingen legger vi vekt på dybdel