Fagbladet
26.09.2023
Aps mange lokallag brukte 2,5 millioner på Facebook-reklame i valgkampen, mest av alle partier. Men misnøyen med regjeringen jobbet mot dem, mener forsker.
Professor Bente Kalsnes ved Høyskolen Kristiania skriver i en oppsummering at annonsering i sosiale medier ble hyppig brukt for å mobilisere velgere i valget.
Les merSamtidig skriver professor Elisabeth Ivarsflaten ved Universitetet i Bergen at deres undersøkelser viser at regjeringspartiene var historisk upopulære.
Hun kaller det misnøyevalget og mener det senket Ap og Sps lokallag.
Ap brukte klart mest
Kalsnes har hentet ut tall fra Facebooks annonsearkiv som viser at Ap brukte klart mest på Facebook-reklame. Facebook er det sosiale mediet med flest brukere i Norge.
Høyre brukte nesten like mye - 2,3 millioner. Deretter fulgte Frp med 1,2 og MDG med like over en million.
Kalsnes trekker fram at det krever ressu