AddToAny

Anonymisering av data er ikke lenger nok

- På tide å gjenoppfinne hva anonymisering betyr, sier forsker.
Det holder ikke lenger å anonymisere data fra smarttelefonbrukere for å beskytte dem mot målrettet reklame, viser en ny studie.

Store mengder data tas opp fra apper på smarttelefoner fra selskaper som vil utvikle nye produkter, gjøre research eller lage målrettet forbrukerreklame. I EU, EØS og mange andre steder er det krav om at selskaper anonymiserer disse datoene, ofte gjennom å fjerne personalia.

En studie i tidsskriftet Nature Communications hevder at det ikke er tilstrekkelig lenger dersom man ønsker å verne om folks privatliv. Nå kan mennesker identifiseres bare gjennom noen få detaljer om hvordan de kommuniserer i chatteapper som WhatsApp, mener forskerne.

- Det er på tide å gjenoppfinne hva anonymisering betyr, sier Yves-Alexandre de Montjoye, som er en av forskerne bak studien.

Data fra meldinger fra mer enn 40.000 telefonbrukere ble tatt opp og forskerne så etter mønstre i interaksjonene. Samme teknikk kan potensielt brukes av aktører med fiendtlige hensikter.

Med bare de direkte kontaktene personen har i datasettet kunne forskerne identifisere personen 15 prosent av gangene. Om man la til ytterligere kontakter mellom disse direkte kontaktene kunne de identifisere 52 prosent av personene.

Image-text:

Selv om personalia ikke er med er det svært lett å identifisere brukere av smarttelefoner, ifølge en ny studie.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Eliot Higgins sier de har tapt ressurser som ellers ville undersøkt grusomhetene i Ukraina.
Journalisten 20.05.2022
Dagene derpå er alltid gode. Nå ser vi framover mot litteraturfestivalen på Lillehammer, juni med grill og fred i verden hvis Rødt ikke kødder det til da med NATO og sånt da. Her vår rolige quiz om det meste.
Journalisten 20.05.2022
Sult lager ikke lyd, og går dessverre ofte under radaren.
Journalisten 20.05.2022
- Nyheter som står nært hjertet vårt, sier nyhetsredaktør Frode Hansen.
Journalisten 20.05.2022
Twitter vil snart merke innlegg med beviselig feilaktige opplysninger om krigen i Ukraina, opplyser selskapet.
Journalisten 20.05.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt