Skolelederen
23.09.2017
Beslutningene om løsninger og tiltak hadde blitt mye klokere om barns kunnskap ble tydelig inkludert. Barn og unge vet hva som nytter. Forandringsfabrikkens kunnskapssenter er opprettet for å legge til rette for at barn og unge kartlegger slik kunnskap og presenterer svarene for mennesker med makt til å forandre.
Sannelig hadde de klart å samle mennesker med makt til å forandre på åpningen av Forandringsfabrikkens kunnskapssenter. Her var statsminister, barneminister og sentrale stortingspolitikere fra mange partier. Her var fagfolk og direktører fra direktorater og organisasjoner. Men viktigst av alt; proffene. Det var SkoleProffer, BarnevernsProffer og PsykiskhelseProffer.
Proffene
Siden 2008 har Forandringsfabrikken invitert barn og unge med i prosjekter som «proffer». De kaller seg proffer fordi de er proffe på systemene som er til for dem og fordi de har viktig kunnskap. Siden 2004 er barn og unges kunnskap systematisk hentet inn i ca. 30 prosjekter. Proffenes kunnskap bidrar til å utvikle skole, barnevern, psykisk helsevern, kriminalomsorg, NAV og mottak av flyktninger. Felles for prosjektene er at de beskriver systemene sett fra barn og unge, og at de unge selv gir råd til hva som må forandres.
- Karakterer er ikke viktigere enn læring. Vi må samarbeide - dere
Gå til medietProffene
Siden 2008 har Forandringsfabrikken invitert barn og unge med i prosjekter som «proffer». De kaller seg proffer fordi de er proffe på systemene som er til for dem og fordi de har viktig kunnskap. Siden 2004 er barn og unges kunnskap systematisk hentet inn i ca. 30 prosjekter. Proffenes kunnskap bidrar til å utvikle skole, barnevern, psykisk helsevern, kriminalomsorg, NAV og mottak av flyktninger. Felles for prosjektene er at de beskriver systemene sett fra barn og unge, og at de unge selv gir råd til hva som må forandres.
- Karakterer er ikke viktigere enn læring. Vi må samarbeide - dere