Skolelederen
30.04.2019
Oslo Met, ved leder av styrerutdanningen Ann Kristin Larsen, arrangerer årlige seminar for forskere og undervisere ved høyskoler og universiteter med interesse for ledelse i barnehagen.
Sosiolog og førstelektor Per Tore Granrusten fra Dronning Mauds Minne var en av foredragsholderne. Han presenterte et aksjonsforskningsprosjekt med fire barnehager hvor styrerne har ledet prosessene internt i sine barnehager. Granrustens prosjekt hadde overskriften: Aksjonslæring som verktøy i en lærende barnehage
AKSJONSFORSKNINGENS OPPRINNELSE
Granrusten refererte til Kurt Lewin og begrepet “action research" som stammer fra 1946.
- Aksjonsforskning har som mål både å gjøre vitenskapelige oppdagelser og å løse praktiske utfordringer innenfor en organisatorisk kontekst. Det er organisasjonens eget behov som må være retningsgivende for forskerens rolle og arbeid i organisasjonen, forklarte Granrusten.
Det knytter seg noen dilemmaer til aksjonsforskningen i forholdet til samspillet mellom praksisfeltet og
Gå til medietAKSJONSFORSKNINGENS OPPRINNELSE
Granrusten refererte til Kurt Lewin og begrepet “action research" som stammer fra 1946.
- Aksjonsforskning har som mål både å gjøre vitenskapelige oppdagelser og å løse praktiske utfordringer innenfor en organisatorisk kontekst. Det er organisasjonens eget behov som må være retningsgivende for forskerens rolle og arbeid i organisasjonen, forklarte Granrusten.
Det knytter seg noen dilemmaer til aksjonsforskningen i forholdet til samspillet mellom praksisfeltet og