HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
19.06.2020
Christopher Gundersen (33) ble tidligere iår kåret til "Årets Unge Leder i Reisebransjen". Han er til daglig både Area Revenue Manager og Director of Norway Leisure Desk i Scandic Hotels og jobber tett, både med egne team og direktørene på Scandics hoteller.
Hva gjorde at du valgte hotellbransjen som arbeidsplass?
- Jeg bestemte meg for å velge hotellbransjen allerede da jeg gikk på videregående. Jeg har alltid syntes at service generelt er et dynamisk fag og at det sosiale, kontakten med mennesker, er spennende. Jeg hadde noen sommerjobber i restaurantbransjen, bl.a. på D/S Louise, som ga mersmak og valgte etterhvert å studere hotellfag i Haag i fire år. Dette gjorde jeg hovedsakelig på grunn av at de tilbød flere interessante praksisplasser og dermed relevant arbeidserfaring. Siden da har jeg funnet meg vel tilrette i hotellbransjen.
Hvordan havnet du i den jobben du har i dag?
- Jeg startet med å jobbe i resepsjon, så beveget jeg meg ganske raskt over i salg. På det tidspunktet var vi inne i en sterk høykonjunktur og jeg jobbet mye med corporate-markedet. Det handlet mye om å sette riktige priser, så jeg fikk muligheten til å jobbe tett med revenue på Radisson Blu Scandinavia. Jeg fikk da sansen for prisoptimering og dynamikken i de forskjellige segmentene, for å skape verdi. På hotellet fikk jeg også mulighet til å jobbe som salgsdirektør, noe som ga mersmak for ledelse. Det har vært en stor fordel å ha med seg salgsbakgrunnen inn i revenuefaget. Som Area Revenue Manager, leder jeg i dag tre spesialister i Region Nord, i tillegg til 14 personer på et nasjonalt salgs- og bookingkontor i det internasjonale ferieog fritidssegmentet. Jeg har hele tiden i hotellbransjen jobbet for enten Radisson eller Scandic, to store selskaper med stor markedsdekning, noe som gir omfattende datagrunnlag for å jobbe med revenue management. Der er det også større mulighet til å jobbe strukturer
Gå til mediet- Jeg bestemte meg for å velge hotellbransjen allerede da jeg gikk på videregående. Jeg har alltid syntes at service generelt er et dynamisk fag og at det sosiale, kontakten med mennesker, er spennende. Jeg hadde noen sommerjobber i restaurantbransjen, bl.a. på D/S Louise, som ga mersmak og valgte etterhvert å studere hotellfag i Haag i fire år. Dette gjorde jeg hovedsakelig på grunn av at de tilbød flere interessante praksisplasser og dermed relevant arbeidserfaring. Siden da har jeg funnet meg vel tilrette i hotellbransjen.
Hvordan havnet du i den jobben du har i dag?
- Jeg startet med å jobbe i resepsjon, så beveget jeg meg ganske raskt over i salg. På det tidspunktet var vi inne i en sterk høykonjunktur og jeg jobbet mye med corporate-markedet. Det handlet mye om å sette riktige priser, så jeg fikk muligheten til å jobbe tett med revenue på Radisson Blu Scandinavia. Jeg fikk da sansen for prisoptimering og dynamikken i de forskjellige segmentene, for å skape verdi. På hotellet fikk jeg også mulighet til å jobbe som salgsdirektør, noe som ga mersmak for ledelse. Det har vært en stor fordel å ha med seg salgsbakgrunnen inn i revenuefaget. Som Area Revenue Manager, leder jeg i dag tre spesialister i Region Nord, i tillegg til 14 personer på et nasjonalt salgs- og bookingkontor i det internasjonale ferieog fritidssegmentet. Jeg har hele tiden i hotellbransjen jobbet for enten Radisson eller Scandic, to store selskaper med stor markedsdekning, noe som gir omfattende datagrunnlag for å jobbe med revenue management. Der er det også større mulighet til å jobbe strukturer