AddToAny

Å treffe blink R

Å treffe blink R
Det finnes anekdotisk bevis for at en politimann én gang kom over en fyllik som lette etter nøklene sine under et gatelys.
Den vennlige politimannen ville gjerne hjelpe og spurte fylliken om han var sikker på at det var her han hadde mistet nøklene. Da svarte fylliken: «Nei, jeg mistet dem i parken.» Dette svaret overrasket politimannen, og han spurte hvorfor han da lette her. Da svarte fylliken: «Det er her lyset er.» Historien er et eksempel på fenomenet som kalles gatelyseffekten, altså det at folk leter etter ting der det er lett å lete.
Selv om dette eksemplet er morsomt, illustrerer det et viktig poeng om menneskets natur. Med internett og sosiale mediers inntog har vi formet en sterk tro på at det er enklest å skaffe nye kunder og utvikle eksisterende kundeforhold via nettbasert markedsføring. Dermed bruker vi millioner av dollar på digital markedsføring hvert år. Omsetningen for all digital markedsføring i det amerikanske markedet, som utgjør 59 prosent av alle markedsføringsmidler her, endte på 336 milliarder USD i 2020, og er forventet å øke med 10,4 prosent i 2021. (Létang, 2020). Det som delvis forklarer denne trenden, er at det er lettere å forsvare investeringer i digitale medier sammenlignet med andre medier, fordi vi måler «effekten» av å bruke penger på internettmarkedsføring (i form av for eksempel likerklikk, inntrykk og salg) med større nøyaktighet. Dette fenomenet kalles kvantifiseringsbias. Det vil si at vi liker å fokusere på ting som kan måles, og vi ignorerer derfor immaterielle ting som kultur og følelser. Det viser seg imidlertid at det er langt fra enkelt å måle ytelseseffekten av nettbasert markedsføring (Frederik & Martijn, 2020; Martijn & Frederik, 2020). En nyere studie viser at vi kanskje overvurderer denne effekten med cirka 300 prosent hvis vi bruker korrelasjonsmetoder som maskinlæring, som er populært for tiden, i stedet for en årsaksbasert tilnærming (Gordon et al., 2019).
Dette ble en krevende læring for eBay (Blake et al., 2015). Auksjonshuset brukte rundt 51 millioner dollar på søkemotormarkedsføring. De anslo, ut fra korrelasjoner, at firmaet ville få en avkastning på 4100 prosent på investeringen. Etter et eksperiment fikk de imidlertid en alvorlig realitetsorientering. Utfallet av eksperimentet viste en negativ avkastning på 63 prosent. Hvordan kan vi forklare en slik forskjell?
Mot sin vilje hadde eBay blitt en del av et såkalt naturlig eksperiment på grunn av en vedvarende konflikt med søkemotoren Bing. Bing, som eies av Microsoft, hadde økt prisene sine for digital markedsføring betydelig, til stor frustrasjon for markedsføringsavdelingen i eBay. Som svar besluttet eBay å stoppe markedsføring på Bing-søkemotoren totalt. Det å analysere dataene fra et slikt eksperiment er drømmejobben for enhver markedsføringsanalytiker, fordi effekten av betalte søk kan kvantifiseres, mens alle de andre variablene holdes konstante. Resultatene var slående. eBay tapte ikke en eneste besøkende på grunn av konflikten med Bing, fordi alle besøkende som tidligere kom til nettstedet, nå fant den samme siden via organiske søkeresultater (som man ikke må betale for). Disse resulta
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt