Optimisten i meg tenker at det ikke lenger er et spørsmål om vi vil få en ny barnehagelærernorm, men når. Med nye forskningsresultater fra GoBaN (Gode barnehager for barn i Norge, red.anm.) har vi nok et lodd på vår side av vektskåla, i debatten om hvorfor kunnskapen i barnehagen må styrkes.
Når ansatte i barnehagen omtales, vil det i fremtiden være begrepet barnehagelærere som brukes, og ikke voksne, ansatte eller personalet som i dag
Større krav
Et realistisk framtidsscenario er at barnehagelærerne vil utgjøre flertallet av de ansatte i norske barnehager. Det er rimelig å tro at dette i seg selv vil bidra til å heve kvaliteten på barnehagetilbudet. Imidlertid vil det sette enda større krav til oss som profesjon.
Når ansatte i barnehagen omtales, vil det i fremtiden være begrepet barnehagelærere som brukes, og ikke voksne, ansatte eller personalet som i dag. Et større ansvar vil med andre ord hvile på våre skuldre, og forventningene til vår profesjonalitet i arbeidet med barn vil trolig øke. I møte med disse nye forventningene, vil det være fornuftig at vi som profesjon løfter frem og styrker arbeidet vårt. En mulig vei å gå, for å styrke tilliten til profesjonen, er å jobbe kontinuerlig med profesjonsetikk.
Krenkelse i sandkassa
Selv har jeg jobbet i både gode og dårlige barnehager. I et par av dem var d