forskning.no
10.06.2022
Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig?
Temaet bærekraftig utvikling i skole og barnehage representerer både et kunnskapsområde og et danningsperspektiv. Fordi bærekraftig utvikling er et så sentralt tema i samfunnet, både lokalt, nasjonalt og globalt, trenger barn og unge kunnskap om bærekraft, f.eks. menneskets påvirkning på klima, natur og artsmangfold samt hvordan ressurser er urettferdig fordelt. I tillegg er bærekraftig utvikling et danningsprosjekt fordi det krever andre verdier, annerledes tenkning og nye levesett for å få til et mer bærekraftig samfunn. Dette innebærer at barn og unge skal dannes til bærekraftige medborgere, mens samfunnet de lever i, slett ikke er bærekraftig. Her, i dette blogginnlegget, vil jeg reflektere over dette danningsparadokset.
Les merÅ velge mellom ulike hensyn
Ny overordnet del til læreplanverket uttrykker at bærekraftig utvikling handler om å verne om livet på jorda og å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine behov. Videre er dette knyttet til miljø og klima, fattigdom, fordeling av ressurser, konflikter, likestilling, osv. som jo er høyst relevante kunnskapsområder innen bærekraftig utvikling. Flere steder er bærekraftig utvikling også uttrykt som et danningsprosjekt. For eksempel skal eleven forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet, og hvordan de kan håndteres.
Det kryr av dilemmaer knyttet til bærekraft: E


































































































