Kjedene selv har i økende grad har tatt opp konkurransen. Når du går rundt i dagligvarebutikken, er mange av produktene øynene dine faller på, såkalte EMV, altså butikkens egne merkevarer.
I 2004 var 8,7 prosent av det totale dagligvaremarkedet EMV. Det har endret seg.
For hver hundrelapp vi bruker i butikken på kjøtt eller egg nå, går over 40 kroner til EMV. Verst er situasjonen på kjøttdeig og kjøttfarseprodukter. Der bruker vi 76,50 kroner på EMV. Det får økonomiske konsekvenser for slakteriene.
- Dette gjelder ikke bare Nortura, det gjelder hele den uavhengige slakteribransjen. Økonomien i hele bransjen er elendig. Marginene stuper for absolutt alle, sier Kjell S. Rakkenes, direktør for nærings- og handelspolitikk i Nortura.
- Slakteriene og matvareindustrien ønsker å selge sine egne merkevarer fordi vi har høyere fortjenestemargin på merkevarene. Den