AddToAny

Trafikkens dirigenter

Trafikkens dirigenter
Fred Solli tenker sikkerhet hele arbeidsdagen. Et uoppmerksomt øyeblikk har han ikke råd til.
Se for deg at du kjører mot et område med veiarbeid en sein høst kveld. Det er mørkt og mange blinkende lys foran i veibanen. Fartsgrensen er satt ned og du må kjøre rolig mot lysene. Det kan være vanskelig å skille mellom hva som er maskiner og hva som er mennesker. Ved sperringen risikerer du å møte på Fred Solli, trafikkdirigent for TrafikkDirigering AS.
- Min erfaring er at mange bilister har liten respekt for skiltingen vi setter opp. Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt setter opp skiltene, sier Solli oppgitt.

Sikkerhet først
Han har jobbet som trafikkdirigent i fem år, og han er teamleder for fire dirigenter han har med seg på et asfaltoppdrag utenfor Hurdal. Det er Fylkesvei 554 mellom Minnesund og Hurdal som skal få ny asfalt. Veien er svingete og smal, og hovedoppgaven til Solli og kollegene er å sørge for sikkerheten til trafikantene, og ikke minst til arbeidsfolka som jobber med å legge asfalt på veien. Dirigentene må også tenke på sin egen sikkerhet, forteller han.
- Å tenke sikkerhet sitter helt forrest i pannebrasken vår. Det er alfa og omega i dette yrket, sier han.

Hyggelige bilister
Tjenestebilen med trafikkdirigentene Fred Solli, Sunniva Siggerud og Anne Sofie Keiserud svinger seg oppover bakkene på vei mot Hurdal. Bak på hengeren er det varselskilt og utstyr de behøver for å merke veien riktig.
Siggerud begynte å jobbe som trafikkdirigent i august, Keiserud i mai. Nå setter de opp skilt som viser at fartsgrensa er satt ned fra 80 til 50 kilometer i timen, og varselskilt om veiarbeid. Sunniva Siggerud sperrer trafikken slik at kollegene kan jobbe trygt i veibanen.
- Jeg synes dette er et spennende yrke, og det blir mye action i hverdagen. Det hender vi får kjeft av bilistene, men det er også veldig mange som er hygg
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra LO-Aktuelt

Svettedampen ligger som en sky rundt Reinert Bell i skogen i Meldal i Trøndelag. Han legger all sin tyngde mot et enormt grantre. Treet går i bakken med et brak.
LO-Aktuelt 16.03.2024
LO-Aktuelt 16.03.2024
ERLEND TRO KLETTE Fotojournalist
LO-Aktuelt 16.03.2024
LO-Aktuelt 16.03.2024
Dersom alle deltidsansatte som ønsker å jobbe mer hadde fått 100 prosent stilling, hadde det utgjort rundt 30.000 årsverk årlig.
LO-Aktuelt 16.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt