Arbeidsmanden
27.04.2024
Fra 2025 til 2036 planlegger regjeringen å bruke 1308 milliarder kroner på samferdsel. Brede Edvardsen mener det må settes krav om tariffavtale i anbudene.
22. mars presenterte regjeringen forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) for 2025 til 2036. Kort oppsummert er det mer til drift og vedlikehold, samtidig med at flere store prosjekter får rødt lys.
Eller som regjeringen formulerer det i en pressemelding:
«Å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må er regjeringas hovedstrategi for transportpolitikken og for riksvegnettet».
Høl i hus hvis ikke
11. april var LOs samferdselspolitiske utvalg på Stortinget og ga sine innspill da transport- og kommunikasjonskomitéen hadde høring om transportplanen.
Der ba LO Stortinget se til erfaringene fra Trøndelag fylkeskommune, der det ble innførte krav om tariffavtaler for drift og vedlikehold av vei i 2021.
- Vi mener dette vil være et viktig tiltak som gjør at det lønner seg å være seriøs, sier Brede Edvar
Les opprinnelig artikkelEller som regjeringen formulerer det i en pressemelding:
«Å ta vare på det vi har, utbedre der vi kan og bygge nytt der vi må er regjeringas hovedstrategi for transportpolitikken og for riksvegnettet».
Høl i hus hvis ikke
11. april var LOs samferdselspolitiske utvalg på Stortinget og ga sine innspill da transport- og kommunikasjonskomitéen hadde høring om transportplanen.
Der ba LO Stortinget se til erfaringene fra Trøndelag fylkeskommune, der det ble innførte krav om tariffavtaler for drift og vedlikehold av vei i 2021.
- Vi mener dette vil være et viktig tiltak som gjør at det lønner seg å være seriøs, sier Brede Edvar