HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
16.06.2023
Bedrifter i oppIeveIsesøkonomien konkurrerer om å skape minneverdige oppIeveIser. Da er det viktig å kunne designe oppIeveIsesprodukter som engasjerer og trekker kundene dypt inn i oppIeveIsen.
Studier viser at immersive (svært involverende, oppslukende) opplevelser er knyttet til emosjonelt engasjement, som er avgjørende for å skape minneverdige opplevelser. Å gi gjestene minneverdige opplevelser kan også være lønnsomt, ettersom de positive følelsene knyttet til disse opplevelsene øker sjansene for gjenbesøk og positiv omtale. For det er jo nettopp de minneverdige opplevelsene vi ender opp med å fortelle om til venner og familie i årevis etterpå.
Dyp involvering («immersion») kan oppleves i ulike sammenhenger og i tilknytning til ulike typer opplevelser. Du kan oppleve å bli oppslukt eller «immersed» mens du besøker et museum, forsøker å finne veien ut av et Escape Room, spiller et PC-spill, nyter en klassisk musikk konsert, mens du er på en brevandring, seiltur eller Via ferrata, eller i en annen dypt engasjerende opplevelsessetting, enten det er i kommersiell sammenheng eller ikke. Men hvordan kan vi som reiselivsaktører legge tilrette for at gjestene våre får nettopp slike altoppslukende, minneverdige opplevelser mens de er hos oss?
Nettopp det har vi forsøkt å forske oss fra
Gå til medietDyp involvering («immersion») kan oppleves i ulike sammenhenger og i tilknytning til ulike typer opplevelser. Du kan oppleve å bli oppslukt eller «immersed» mens du besøker et museum, forsøker å finne veien ut av et Escape Room, spiller et PC-spill, nyter en klassisk musikk konsert, mens du er på en brevandring, seiltur eller Via ferrata, eller i en annen dypt engasjerende opplevelsessetting, enten det er i kommersiell sammenheng eller ikke. Men hvordan kan vi som reiselivsaktører legge tilrette for at gjestene våre får nettopp slike altoppslukende, minneverdige opplevelser mens de er hos oss?
Nettopp det har vi forsøkt å forske oss fra