Til sammen har de to selskapene en rekke kunder blant norske finansselskaper.
Kindly, som holder til i Oslo, har Bank2, Bank Norwegian og Eika Gruppen som kunder. Det Sandnes-registrerte Boost Ai jobber blant annet med Nordea, DNB, Santander og SpareBank1.
FORVENTNINGER PÅ TOPP
Finansfokus har intervjuet Kindly-grunder Arash Saidi om hvilke muligheter og farer språkroboter som ChatGPT representerer innen robot-kundeservice. Dessuten har vi ått gjennom en lengre video produsert av Boost AI om samme tema.
Begge firmaer ser store effektiviseringsmuligheter i den hurtig fremvoksende teknologien, som ofte skjuler seg under forkortelsen LLM, eller large language model (stor språkmodell).
Effektiviseringspotensialet er knyttet til det omfattende arbeidet som chatbot-selskapenes kunder må gjøre for at chatboten skal gi riktige svar på sluttbrukeres spørsmål.
Det kan gi en kraftig effektivisering av selve treningen av kunderobotene.
Arash Saidi, Kindly-gründer
Samtidig er begge selskaper enige om at det ikke ville være fornuftig å slippe løs språkmodeller som ChatGPT i direkte kommunikasjon med sluttbrukere ennå. En chatbot kan med andre ord ikke erstattes av en slik stor språkmodell. Faren for at den skulle lede kunder ut på ville veier, er rett og slett for stor.
AI I RASK BEDRING
Arash Saidi i Kindly understreker likevel av utviklingen går fort. En ny oppdatering av ChatGPT som ble lansert for bare et par uker siden er for eksempel, ifølge Saidi, bedre sikret mot såkalte hallusinasjoner. Det innebærer at det skal mer til før d