- Det å kunne identifisere risiko og muligheter i en portefølje, der tror jeg er en stor mulighet for finansnæringen med denne teknologien. Vi har et stort teknologimiljø i Sparebanken Sogn og Fjordane, og vi har definitivt sett på dette. Alt som er nytt skaper stort engasjement her. Vi har brukt RPA-roboter i mange år. Disse kan gjøre enkle rutineoppgaver. Men vi må ikke tro at ChatGPT er chatbot 2.0. Det er et helt annet «beist», en teknologi som er i stand til å gjøre helt andre ting enn tidligere, mener Haugland.
Vil du ha siste nytt fra finansbransjen? Abonner på vårt ukentlige nyhetsbrev!
NYE INTERAKSJONSMULIGHETER
- I en kundekontakt vil ChatGPT kunne stille spørsmål om eksempelvis boliglånsbehov, regne på tilbud, rente og sammenlikne. Det er noen stikkord for hva dette kan brukes til. Teknologien kan brukes på samme måte som chatbot, men det er en helt annen detaljrikdom. Den er språkbasert i grensesnittet, noe kommunikatoren er kjent med. Den kan brukes av alle fra de yngste til de eldre. Det gir helt nye interaksjonsmuligheter.
- Hva vil dette ha å si for de ansatte?
- Jeg tror det blir et godt hjelpemiddel i kontakt med kundemassen. Det vil kunne berike svarene vi gir til kundene, og vi vil kunne svare raskere og mer effektivt. Det vil kunne gjøre jobben med produksjon av tekst. Jeg tror dette blir et hjelpemiddel i verktøykassen sammen med andre hjelpemidler. Det vil alltid være behov for mennesker, teknologien er eksempelvis ikke empatisk eller ser på personvern.
- Blir det behov for færre ansatte?
- Jeg har jobbet med teknologiutvikling her i 16 år og har hele tiden fått det samme spørsmålet. Vi er like mange ansatte her nå som før. Men at arbeidsoppgavene vil endre seg og at vi kanskje må endre oss raskere, kan godt hende, sier Haugland.
SUNN SKEPSIS
Gjensidige er en av noen utvalgte større bedrifter her i landet som har fått lisens fra Microsoft til å ta i bruk den nye AI-teknologien ChatGPT. AI står for a rtificial intelligence, kunstig intelligens på norsk.
Hovedtillitsvalgt Ellen Kristin Enger sier de ansatte er positive til å ta i bruk den nye teknologien, men også at der er en «sunn skepsis».
- Det går blant annet på det med personvern. Jeg sitter selv i digitale styremøter på teams med høy grad av konfidensialitet, og vet at slike ting ikke alltid er enkelt. Men vi har sagt vi er positive t