Norsk Landbruk
02.05.2024
HÅ: Gudmestad Maskin frakter kyllinggjødsel fra jærbønder som trenger spredeareal, til bønder som trenger gjødsel. I dag går rundt femti prosent av kyllingmøkka til Agder.
Det vi driver med er vinn-vinn, både for kyllingprodusenter på Jæren og ikke minst for bøndene som mottar gjødsla, sier Tor Gudmestad (39), som Norsk Landbruk treffer på gården på Nærbø en travel torsdag i mars.
Gudmestad driver også med verpehøns og oppdrett av unghøner, sammen med kona Maria Helliesen Gudmestad (33), som vi får en kjapp prat med, mens ektemannen kjører en henger med rundballer over til naboen.
JEVN ØKNING
- Vi lurte en stund på om det var tullete av oss å ansette en sjåfør på heltid, men nå nærmer vi oss et punkt der vi nesten kunne ha ansatt en til, sier Maria.
Som regel kjører en bil med henger til Agder hver eneste dag året gjennom. Kundemassen har økt jevnt og trutt siden Tor Gudmestad først begynte å levere kyllinggjødsel til bønder i Agder-regionen rundt 2017.
I dag leveres kyllinggjødsel til en gård i Farsund. Tor selv kjører for det meste på Jæren, der han har opp mot tretti kyllingbønder på kundelista. I dag skal han til et kyllinghus på Varhaug, til en relativt ny kunde som tok kontakt med ham i fjor.
- Han var først og fremst interessert i at vi skulle lesse ut gjødsla, en tjeneste vi tilbyr som et supplement til gjødseltransporten. Skal vi tømme huset for gjødsel, vil jeg også ha kjøringa, sier han, mens teleskoplasteren løftes opp på hengeren.
Utlessing av slaktekyllinghus gjør han i snitt én gang i uka. Han har sju-åtte hus som han lesser fra, pluss en del hønsehus som han tar én gang i året.
- Mange driver med kylling, i tillegg til annet ordinært arbeid, og har ikke alltid så mye tilgjengelig utstyr på gården, legger han forklarende til.
PRISER
Kjøreturen fra Gudmestads gård langs Nordsjøvegen på Nærbø til bonden på Varhaug, tar rundt ti-femten minutter, først langs FV44, deretter på smalere veier langs jorder og steingårder.
- Hva tar du i pris for disse tjenest
Gå til medietGudmestad driver også med verpehøns og oppdrett av unghøner, sammen med kona Maria Helliesen Gudmestad (33), som vi får en kjapp prat med, mens ektemannen kjører en henger med rundballer over til naboen.
JEVN ØKNING
- Vi lurte en stund på om det var tullete av oss å ansette en sjåfør på heltid, men nå nærmer vi oss et punkt der vi nesten kunne ha ansatt en til, sier Maria.
Som regel kjører en bil med henger til Agder hver eneste dag året gjennom. Kundemassen har økt jevnt og trutt siden Tor Gudmestad først begynte å levere kyllinggjødsel til bønder i Agder-regionen rundt 2017.
I dag leveres kyllinggjødsel til en gård i Farsund. Tor selv kjører for det meste på Jæren, der han har opp mot tretti kyllingbønder på kundelista. I dag skal han til et kyllinghus på Varhaug, til en relativt ny kunde som tok kontakt med ham i fjor.
- Han var først og fremst interessert i at vi skulle lesse ut gjødsla, en tjeneste vi tilbyr som et supplement til gjødseltransporten. Skal vi tømme huset for gjødsel, vil jeg også ha kjøringa, sier han, mens teleskoplasteren løftes opp på hengeren.
Utlessing av slaktekyllinghus gjør han i snitt én gang i uka. Han har sju-åtte hus som han lesser fra, pluss en del hønsehus som han tar én gang i året.
- Mange driver med kylling, i tillegg til annet ordinært arbeid, og har ikke alltid så mye tilgjengelig utstyr på gården, legger han forklarende til.
PRISER
Kjøreturen fra Gudmestads gård langs Nordsjøvegen på Nærbø til bonden på Varhaug, tar rundt ti-femten minutter, først langs FV44, deretter på smalere veier langs jorder og steingårder.
- Hva tar du i pris for disse tjenest