Hold Pusten
17.10.2022
Med funksjonell MR ser svenske forskere at hvordan vi lærer noe, påvirker hva som skjer i hjernen og hvor godt det vi lærer, sitter. Aktive læremetoder aktiverer hjernen annerledes enn når vi lærer noe med en passiv metode.
- Mange av de pedagogiske metodene som anvendes i skolen, baserer seg ikke på hvordan hjernen og hukommelsen fungerer, sier Carola Wiklund-Hörnqvist til Hold Pusten.
Hun er lektor ved Instituttet for psykologi ved Umeå universitet, og som en del av prosjektet «Learning to engage the brain» har hun og forskerkollegene studert effekten av aktive versus passive læremetoder.
Passive metoder går ut på at elevene blir fortalt hva som er løsningen på et problem eller en oppgave, mens de ved aktive metoder må involvere seg mer, enten ved at de selv må huske informasjon, eller de må komme opp med formler og metoder for å komme frem til korrekt svar.
Et av prosjektets studier ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PNAS, og der viser de ved funksjonell MR at hjernen reagerer annerledes når elever lærer matematikk og språk på en aktiv måte sammenlignet med når de lærer med passive metoder.
Språk og matematikk
Wiklund-Hörnqvist forteller at forskning på kognitiv psykologi har vist at aktive metoder er mer effektive når du skal lære noe nytt.
- Men dette har ikke fått fotfeste i skolen, påpeker hun.
Derfor valgte de å studere fenomenet i en skolesammenheng.
- I studien var vi interessert i å undersøke og forstå hva det er som gjør aktive læremetoder så effektive, påpeker en annen av studiens forfattere, Sara Stilles
Gå til medietHun er lektor ved Instituttet for psykologi ved Umeå universitet, og som en del av prosjektet «Learning to engage the brain» har hun og forskerkollegene studert effekten av aktive versus passive læremetoder.
Passive metoder går ut på at elevene blir fortalt hva som er løsningen på et problem eller en oppgave, mens de ved aktive metoder må involvere seg mer, enten ved at de selv må huske informasjon, eller de må komme opp med formler og metoder for å komme frem til korrekt svar.
Et av prosjektets studier ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PNAS, og der viser de ved funksjonell MR at hjernen reagerer annerledes når elever lærer matematikk og språk på en aktiv måte sammenlignet med når de lærer med passive metoder.
Språk og matematikk
Wiklund-Hörnqvist forteller at forskning på kognitiv psykologi har vist at aktive metoder er mer effektive når du skal lære noe nytt.
- Men dette har ikke fått fotfeste i skolen, påpeker hun.
Derfor valgte de å studere fenomenet i en skolesammenheng.
- I studien var vi interessert i å undersøke og forstå hva det er som gjør aktive læremetoder så effektive, påpeker en annen av studiens forfattere, Sara Stilles