AddToAny

Studerer læring med fMRI

Med funksjonell MR ser svenske forskere at hvordan vi lærer noe, påvirker hva som skjer i hjernen og hvor godt det vi lærer, sitter. Aktive læremetoder aktiverer hjernen annerledes enn når vi lærer noe med en passiv metode.
- Mange av de pedagogiske metodene som anvendes i skolen, baserer seg ikke på hvordan hjernen og hukommelsen fungerer, sier Carola Wiklund-Hörnqvist til Hold Pusten.
Hun er lektor ved Instituttet for psykologi ved Umeå universitet, og som en del av prosjektet «Learning to engage the brain» har hun og forskerkollegene studert effekten av aktive versus passive læremetoder.
Passive metoder går ut på at elevene blir fortalt hva som er løsningen på et problem eller en oppgave, mens de ved aktive metoder må involvere seg mer, enten ved at de selv må huske informasjon, eller de må komme opp med formler og metoder for å komme frem til korrekt svar.
Et av prosjektets studier ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PNAS, og der viser de ved funksjonell MR at hjernen reagerer annerledes når elever lærer matematikk og språk på en aktiv måte sammenlignet med når de lærer med passive metoder.

Språk og matematikk
Wiklund-Hörnqvist forteller at forskning på kognitiv psykologi har vist at aktive metoder er mer effektive når du skal lære noe nytt.
- Men dette har ikke fått fotfeste i skolen, påpeker hun.
Derfor valgte de å studere fenomenet i en skolesammenheng.
- I studien var vi interessert i å undersøke og forstå hva det er som gjør aktive læremetoder så effektive, påpeker en annen av studiens forfattere, Sara Stilles
Gå til mediet

Flere saker fra Hold Pusten

Et sikkert vårtegn er når setningen «er du klar for vårens vakreste eventyr» dukker opp.
Hold Pusten 27.03.2024
I offentlig sektor har pensjon tradisjonelt blitt sett på som «utsatt» lønn.
Hold Pusten 27.03.2024
Arbeidsmiljøloven er grunnleggende for arbeidslivet i Norge og gjelder for alle arbeidsforhold, inkludert ansatte i helsesektoren.
Hold Pusten 07.02.2024
Hold Pusten 18.12.2023
Sammendrag Innledning: Deltakelse i aktiviteter som bidrar til kontinuerlig profesjonell kompetanseutvikling (KPK) er viktig for å kunne utføre et forsvarlig radiograffaglig arbeid i stadig utvikling.
Hold Pusten 20.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt