Det hadde kommet fortellinger om at samtaleroboten kunne svare på eksamensoppgaver. Men da handlet det gjerne om enkle faktaspørsmål. Wilberg trodde den kunne brukes til mer.
- Da jeg begynte å bruke den, så jeg for meg at den kunne besvare en eksamensoppgave innenfor pedagogiske fag også, sier Wilberg, som er instituttleder ved Institutt for pedagogikk, IKT og læring.
De utdanner blant annet lærere og spesialpedagoger.
Meldte seg opp til eksamen
Dette ville han undersøke, og han sjekket om det var noen nært forestående hjemmeeksamener. Han fant en hjemmeeksamen i et masteremne i spesialpedagogikk ved eget instituttet, og fikk meldt seg opp.
Sensoren som senere fikk besvarelsen hans i sin bunke, visste ikke hvem som hadde skrevet den.
Wilberg løste oppgaven på et par timer kvelden før innleveringsfristen. Problemstillingen han valgte var: «Hva er forskjellen mellom spesialpedagogisk rådgivning og spesialpedagogisk veiledning, og hvordan kan de sammen bidra til å støtte brukere med behov for spesialpedagogisk hjelp?
Onsdag skal Wilberg i en debatt på Litteraturhuset i Fredrikstad fortelle om hvordan han brukte ChatGPT til å få toppkarakter.
Startet med disse spørsmålene