Sikkerhet
29.09.2017
Med en tydelig digital strategi i bakhodet satser Brunvoll AS på intern kompetanse.
Man skulle kanskje tro at grunnen til at det var stille i produksjonshallen hos Brunvoll denne juli-dagen er fordi folk er på ferie. Men grunnen til man ikke hører noe bråk er at det er roboter som gjør de største og tyngste oppgavene. I noen deler av fabrikken produseres det så sømløst av roboter at det føles nesten som vi har reist frem i tid.
Industrivernleder Frank Arne Solberg trekker frem et konkret eksempel på forskjell mellom robot- og menneskeutført arbeid:
- Tidligere ved manuell sliping av propellbladene, kunne det være avvik på noen kilo. Men nå som robotene gjør jobben, finpusser de bladene ned til grammet, sier Solberg.
«Digital rød tråd»
Brunvoll er en virksomhet som satser stort på digitalisering og robotisering, og det blir lagt merke til utad. Tidligere i år ble de tildelt Smart Industri-prisen 2017 som én av 80 nominerte under Industrikonferansen i Oslo som ble arrangert av Norsk Industri.
- Vi er veldig ydmyke over at vi i det hele tatt var nominert. Det at vi vant prisen gjør oss motiverte til å gjøre en enda bedre jobb i fremtiden, sier daglig leder Odd Tore Finnøy, og legger til at den digitale tankegangen har vært hos Brunvoll lenge.
- Brunvoll utarbeidet tidlig en visjon om «den digitale røde tråd» i vårt arbeide, som går ut på at vi gjenbruker digital informasjon løpende gjennom hele verdikjeden fra salg til ettermarked. For å få til dette har vi hatt en intern langsiktig kompetansebygging på digitalisering.
Han mener det lange familieeierskapet gjør at virksomheten lettere kan tenke langsiktig.
- Det gjør at vi kan ha lang tidshorisont når vi jobber med forbedring og rasjonalisering i stedet for kun å tenke på det neste kvartalet. Allerede i 1992 utformet Brunvoll en strategi om å produsere mest mulig i Norge og outsource minst mulig. Ledelsen den gangen mente at outsourcing på sikt vil svekke virksomheten. For å unngå outsourcing var det klart at vi kontinuerlig måtte effektivisere vår verdikjede og da er den interne kompetansen avgjørende, sier Finnøy.
Selv om Brunvoll har merket nedgangstidene i oljebra
Gå til medietIndustrivernleder Frank Arne Solberg trekker frem et konkret eksempel på forskjell mellom robot- og menneskeutført arbeid:
- Tidligere ved manuell sliping av propellbladene, kunne det være avvik på noen kilo. Men nå som robotene gjør jobben, finpusser de bladene ned til grammet, sier Solberg.
«Digital rød tråd»
Brunvoll er en virksomhet som satser stort på digitalisering og robotisering, og det blir lagt merke til utad. Tidligere i år ble de tildelt Smart Industri-prisen 2017 som én av 80 nominerte under Industrikonferansen i Oslo som ble arrangert av Norsk Industri.
- Vi er veldig ydmyke over at vi i det hele tatt var nominert. Det at vi vant prisen gjør oss motiverte til å gjøre en enda bedre jobb i fremtiden, sier daglig leder Odd Tore Finnøy, og legger til at den digitale tankegangen har vært hos Brunvoll lenge.
- Brunvoll utarbeidet tidlig en visjon om «den digitale røde tråd» i vårt arbeide, som går ut på at vi gjenbruker digital informasjon løpende gjennom hele verdikjeden fra salg til ettermarked. For å få til dette har vi hatt en intern langsiktig kompetansebygging på digitalisering.
Han mener det lange familieeierskapet gjør at virksomheten lettere kan tenke langsiktig.
- Det gjør at vi kan ha lang tidshorisont når vi jobber med forbedring og rasjonalisering i stedet for kun å tenke på det neste kvartalet. Allerede i 1992 utformet Brunvoll en strategi om å produsere mest mulig i Norge og outsource minst mulig. Ledelsen den gangen mente at outsourcing på sikt vil svekke virksomheten. For å unngå outsourcing var det klart at vi kontinuerlig måtte effektivisere vår verdikjede og da er den interne kompetansen avgjørende, sier Finnøy.
Selv om Brunvoll har merket nedgangstidene i oljebra