Han tror finansnæringen i første omgang vil ha nytte av kunstig intelligens ved økt produktivitet i eksisterende oppgaver. Jahren peker blant annet på muligheten kundebehandlere som bruker teknologien til støtteverktøy har til å gi gode svar raskt, og til å søke gjennom kompleks dokumentasjon ved bruk av naturlig språk.
TESTES AV FLERE I FINANS
Ifølge Jahren har Microsoft flere kunder i finansnæringen som nå tester ut teknologien, og selskapet har stort fokus på ansvarlig bruk.
- Vi har for tiden interessante og meningsfulle diskusjoner rundt dette med kundene våre og det er flere organisasjoner innen finansnæringen i Norge som nå tester teknologien og vurderer hvordan den kan brukes til å øke deres produktivitet.
Vi har dialoger rundt hvordan det skal benyttes for å sikre at det brukes i henhold til våre prinsipper for ansvarlig bruk av AI.
Jon Jahren, Microsoft
Microsoft tilbyr «Azure OpenAI Service» i skyplattformen Azure. Her har man tilgang til flere av de ferdigtrente språkmodellene fra OpenAI, som blant annet GPT-3.5 Turbo, modellen som ligger under tjenesten ChatGPT. Disse kan man i tillegg trene med egne data, slik at de kan tilpasses oppgaven man ønsker å løse. Her er også den siste og mest avanserte modellen fra OpenAI på vei, som kalles GPT-4, ifølge Jahren.
- Disse modellene, ofte referert til som «Large Language Models (LLM)», er svært avanserte og har flere bruksområder. De er gode på språkforståelse, som gjør at de er sterke på ting som generering av innhold, oppsummering av tekst, svar på spørsmål og generering av kode. Det som gjør de særlig nyttige sammenliknet med tidligere teknologier er at man i stedet for spesialisert språk, som kode, nå kan bruke sitt naturlige språk til å løse avanserte oppgaver.
FRA DOKUMENT TIL POWERPOINT
Ifølge Jahren blir teknolog