AddToAny

Musikk er lim for skolen - gi lærere og elever mer musikk

Å styrke musikkundervisningen vil bidra til et mer helhetlig tilbud og en bedre skolehverdag for elevene.
Som både musiker og lærer erfarer jeg stadig styrken ved å kunne uttrykke seg gjennom både språk og musikk. Musikkfaget bidrar særlig til å forsterke sosial og emosjonell kompetanse og er på mange måter et samlende fag, et sosialt lim. Musikk gir elever mulighet til å uttrykke sine følelser. I lang tid har musikk tapt terreng for engelsk, norsk og matematikk. Jeg hevder at styrking av musikkundervisningen vil bidra til et mer helhetlig tilbud og en bedre skolehverdag for elevene. For å styrke musikkundervisningen må det utdannes flere musikklærere.

Jonas Gahr Støre - lever på løfte
Musikken er følelsenes språk. I en tid hvor pandemien har satt sine spor, burde man gi elevene muligheten til å bearbeide sine følelser via mer musikkundervisning. Men er det noe vi har lært av pandemien, er det at musikk ikke blir prioritert i første rekke, og dette er ikke nytt. Dette var et kjent fenomen før vi fikk en pandemi, men pandemien har bidratt til å tydeliggjøre det.
For å vinne plass i samfunnet er det min erfaring at f
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

Den svenske regjeringen ønsker å fjerne kravet til bruk av digitale verktøy i barnehagene, men møter motstand fra forskere.
Utdanning 12.04.2024
Som medlem av Utdanningsforbundet får du et av Norges beste billån, med rente fra 6,5 %
Utdanning 12.04.2024
Tiendeklassingene liker ikke at alt skal måles og vurderes. De synes også det er uklart hva som ligger til grunn for karakterene i kroppsøving.
Utdanning 12.04.2024
Tyske lærarar må ta kritisk stilling til det politiske partiet AfD i si undervisning, krev lærarleiar.
Utdanning 12.04.2024
Jeg har snart vært lærer i 24 år og er glad i jobben min. Det er kanskje ikke så utrolig, for hvem holder ut i en jobb de ikke trives i ...?
Utdanning 12.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt