Bondebladet
16.05.2024
Viil Søyland mener tilbudet er et godt bidrag til å nå opptrappingsmålene på inntekt og sjølforsyning.
Jordbruket og staten er uenige om hvor stor jafs av det beregnede inntektsgapet som skal tas i jordbruksoppgjøret 2024. De er uenige om farten på veien mot målet om en økonomisk jevnstilling av bønder og andre i samfunnet i 2027.
Mens jordbruket krevde at godt over halvparten av det beregnede inntektsgapet mellom bønder og andre skal kunne tettes i årets jordbruksoppgjør, legger staten i sitt tilbud opp til at en tredjedelav gapet skal kunne tettes i årets oppgjør (for 2025).
1/3 vs 50 prosent+
Med det beregningsgrunnlaget som partene er omforent om, men svært mange bønder på grasrota er kritiske til, er det beregnede inntektsgapet på 135 900 kroner før kravet. Da er blant annet et normeringskrav på 20 prosent benyttet. Luftpenger og kunstig oppskruing av bondeinntekten med 20 prosent, mener kritikerne.
Om venstresida og et samlet jordbruk hadde fått gjennomslag under behandlingen av Stortingsmelding 11 før årets oppgjør, angående hvilke beregningsprinsipper som skal brukes fra og med i år, ville gapet før oppgjør vært på 220 000 kroner. Slik ble det ikke.
En tredjedel av det beregnede inntektsgapet, slik staten tilbyr, tilsvarer 45 000 kroner. Kravet innebar på sin side en beregning
Gå til medietMens jordbruket krevde at godt over halvparten av det beregnede inntektsgapet mellom bønder og andre skal kunne tettes i årets jordbruksoppgjør, legger staten i sitt tilbud opp til at en tredjedelav gapet skal kunne tettes i årets oppgjør (for 2025).
1/3 vs 50 prosent+
Med det beregningsgrunnlaget som partene er omforent om, men svært mange bønder på grasrota er kritiske til, er det beregnede inntektsgapet på 135 900 kroner før kravet. Da er blant annet et normeringskrav på 20 prosent benyttet. Luftpenger og kunstig oppskruing av bondeinntekten med 20 prosent, mener kritikerne.
Om venstresida og et samlet jordbruk hadde fått gjennomslag under behandlingen av Stortingsmelding 11 før årets oppgjør, angående hvilke beregningsprinsipper som skal brukes fra og med i år, ville gapet før oppgjør vært på 220 000 kroner. Slik ble det ikke.
En tredjedel av det beregnede inntektsgapet, slik staten tilbyr, tilsvarer 45 000 kroner. Kravet innebar på sin side en beregning