Dermed måtte hun bestille to tomannslugarer og betale 2000 kroner ekstra.
- Det kan innebære diskriminering, konstaterte Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) etter at Norges Handikapforbund Innlandet tok opp problemene til medlemmet som ville på tur til Kiel.
Det er ikke første gangen det skjer: Også fergerederiet DFDS Seaways - som trafikkerer linjen Oslo - København, har vært innom ombudet etter at en kunde reagerte på forskjellige priser med eller uten tilpasset lugar.
Ryddet opp
Noen formell klage ble det ikke ut av noen av sakene. Begge fergeselskapene har ryddet opp før det kom så langt.
- De har snudd når de har fått henvendelser om det, sier seniorrådgiver Carl Fredrik Riise i LDO. Han avviser ikke at prisforskjellene rett og slett kan skyldes manglende kunnskap om emnet hos hver enkelt kundebehandler.
- Ordnes det ikke, er det potensielt diskriminering. Prinsippet er at du ikke skal stilles dårligere på grunn av nedsatt funksjonsevne, forklarer Riise.
Vanskelig på båt
Til Handikapnytt forklarer alle fergeselskapene som frakter passasjerer over natten til Danmark og Tyskland, at de har lugarer tilpasset funksjonshemmede for dem som trenger det. Men hvis du har spesielle behov, må du bestille på telefon.
Skip har