- Trenden har snudd når det gjelder antall inkassosaker og forfalt gjeld. Alt i siste kvartal i fjor så vi at spesielt de yngste slet, nå gjelder det alle aldersgrupper. Det er ikke så stor økning i antall saker som det er i forfalt beløp. Det kan type på at det er store og vanskelige saker i gjære, sier Jon Berge, leder for marked og kommunikasjon i Kredinor.
Alle kjenner på skam
Gjeld, økonomiske problemer og psykisk uhelse henger sammen. Finansfokus har tatt kontakt med lederne for kunderådgiverne hos tre av Norges største inkassoselskaper for å høre hvordan de møter de som har pådratt seg gjeld.
Vil du ha siste nytt fra finansbransjen? Abonner på vårt nyhetsbrev!
Lisa S. Legallais-Hansen, direktør for operasjonell drift i Kredinor, bekrefter at de spesielt har hatt en økning i antall henvendelser siste måneden.
- Økte strømregninger, matpriser og rente gjør økonomien trangere, og mange er bekymret. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig det er å ta kontakt på et tidlig tidspunkt.
Hun er fullt klar over at det er ubehagelig for mange å få en telefon fra Kredinor.
- Helt uten grunn opplever mange det skamfullt å ha økonomiske problemer, uavhengig av om det gjelder en mindre forglemmelse eller større problemer.
Kalles ikke lenger skyldnere
I de senere årene er de blitt stadig mer bevisst på at de som skylder penger skal bli møtt med forståelse og respekt. De kalles ikke lenger debitorer elle