AddToAny

Ingen kjeft å få

Se eleven bak atferden. Det er rettesnoren lærerne ved Kleivane skole i Sandnes jobber etter.
- Skal vi klare å integrere og inkludere alle elevene, må de oppleve tilhørighet og fellesskap i klasserommet. Alt skal foregå der, også spesialundervisning. En av suksessfaktorene hos oss er at alle er pedagoger. De jobber kontinuerlig med relasjoner og fle ter det inn i planlegging og gjennomføring av undervisning, sier rektor Berit Voster Heggen.
- Læreren er bærebjelken både i reguleringsog læringsarbeidet. Hos oss gjør læreren begge deler, sier klinisk pedagog Lene Lie Guttormsen.
Kleivane skole i Sandnes er inne i sitt tredje år. De begynte med blanke ark i 2021 med 24 pedagoger og 230 elever fra 1. til og med 7. trinn. I dag er elevtallet på 281, og den pedagogiske staben er styrket med tre.
- Vi var heldige som fikk tak i rett kompetanse. Sissel Finnesand og Lene Lie Guttormsen, som begge er kliniske pedagoger, søkte seg hit. Det var en gavepakke. Det er ikke tvil om at lærerne trenger støtte i reguleringsarbeidet, sier Heggen.

Et tøft år
Ledelsen og lærerne møttes i begynnelsen av august for snart tre år siden. De hadde ni planleggingsdager før skolestart.
- Den første dagen jobbet vi med å få en felles forståelse som skulle ligge til grunn for resten av planleggingsdagene. Vi hadde en hel dag med kompetanseheving om den tredelte hjernen og traumebevisst omsorg. Da forståelsen var på plass, bestemte vi detaljerte regler og rutiner for 1. til 7. trinn, slik at ingen skulle begynne med konsekvenser, straff og belønningssystemer, forteller Heggen.
- For mange var dette en ny måte å jobbe på. Møtte dere motstand fra lærerne?
- I ansettelsesintervju
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

Den svenske regjeringen ønsker å fjerne kravet til bruk av digitale verktøy i barnehagene, men møter motstand fra forskere.
Utdanning 12.04.2024
Som medlem av Utdanningsforbundet får du et av Norges beste billån, med rente fra 6,5 %
Utdanning 12.04.2024
Tiendeklassingene liker ikke at alt skal måles og vurderes. De synes også det er uklart hva som ligger til grunn for karakterene i kroppsøving.
Utdanning 12.04.2024
Tyske lærarar må ta kritisk stilling til det politiske partiet AfD i si undervisning, krev lærarleiar.
Utdanning 12.04.2024
Jeg har snart vært lærer i 24 år og er glad i jobben min. Det er kanskje ikke så utrolig, for hvem holder ut i en jobb de ikke trives i ...?
Utdanning 12.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt