Magma
24.08.2022
Vær aktiv og målrettet, vis hvem du er, og for all del - utnytt muligheten LinkedIn gir til å spasere forbi jobbsøkerkøen og rett inn på sjefens kontor.
Det er rådene fra Fredrik Fornes, som har fulgt sine egne tips med stor suksess. Etter å ha brukt 12-13 år på å lande drømmestillingen som sportsjournalist i Stavanger Aftenblad, fant han ut at han ikke likte jobben. I den lille identitetskrisen som fulgte, børstet han støv av den gamle LinkedIn-profilen sin.
- Der fant jeg en melding fra Apriil reklamebyrå, de var på jakt etter en tekstforfatter. Den var sendt for tre måneder siden, fristen var gått ut. Men jeg svarte. Stillingen var fortsatt åpen, og jeg fikk jobben. Det ble min inngang til markedsføringsverdenen.
Ett år senere, i 2020, begynte han som innholdsprodusent i softwareselskapet Proplan i Stavanger - et stort selskap, men som få hadde hørt om. Igjen grep Fornes til LinkedIn - kanskje kunne den profesjonelle plattformen være en bra kanal for å nå de rette folkene?
- Jeg begynte å lese om Linked-In, finne ut hvordan algoritmene funket. Jeg ga meg selv ett år før jeg tok stilling til om det var verdt tiden min eller ikke. Etter seks måneder fikk jeg jobbtilbud, og jeg ble forfremmet der jeg jobbet. Jeg fikk spørsmål om jeg ville bli med i podkaster og intervjuer, og etter hvert også forespørsler om å holde foredrag om bruken av LinkedIn.
Fra null til én million visninger
LinkedIn ble på mange måter den nye jobben til Fornes. På tolv måneder gikk han fra null til én million visninger på plattformen. Han har holdt foredrag om LinkedIn for store aktører som Schibsted, SpareBank 1, Amnesty Norge og Deloitte, og i 2021 vant han prisen som Årets talent under Social Media Days.
Selv om den internasjonale plattformen har knyttet profesjonelle sammen i snart 20 år, er LinkedIn fortsatt i startgropen i Norge, ifølge Fornes.
- Den har skutt fart under pandemien og er i kjempevekst.
Konkurransen begynner å bli større, men fortsatt kan du legge igjen en kommentar eller poste et innlegg og få en jobb. Hadde jeg vært student nå og visst om den muligheten ... det er en gullgruve!
I dag jobber Fornes som leder for synlighet og kommunikasjon i Hubify. Selskapet hjelper bedrifter til lønnsom vekst, og markedsføringen deres er utelukkende organisk innhold på LinkedIn. Per i dag har LinkedIn 820 millioner brukere globalt, men kun en brøkdel av disse er aktive. Det gjør det enkelt å bli synlig ganske fort, mener Fornes.
- Kun tre millione
Gå til mediet- Der fant jeg en melding fra Apriil reklamebyrå, de var på jakt etter en tekstforfatter. Den var sendt for tre måneder siden, fristen var gått ut. Men jeg svarte. Stillingen var fortsatt åpen, og jeg fikk jobben. Det ble min inngang til markedsføringsverdenen.
Ett år senere, i 2020, begynte han som innholdsprodusent i softwareselskapet Proplan i Stavanger - et stort selskap, men som få hadde hørt om. Igjen grep Fornes til LinkedIn - kanskje kunne den profesjonelle plattformen være en bra kanal for å nå de rette folkene?
- Jeg begynte å lese om Linked-In, finne ut hvordan algoritmene funket. Jeg ga meg selv ett år før jeg tok stilling til om det var verdt tiden min eller ikke. Etter seks måneder fikk jeg jobbtilbud, og jeg ble forfremmet der jeg jobbet. Jeg fikk spørsmål om jeg ville bli med i podkaster og intervjuer, og etter hvert også forespørsler om å holde foredrag om bruken av LinkedIn.
Fra null til én million visninger
LinkedIn ble på mange måter den nye jobben til Fornes. På tolv måneder gikk han fra null til én million visninger på plattformen. Han har holdt foredrag om LinkedIn for store aktører som Schibsted, SpareBank 1, Amnesty Norge og Deloitte, og i 2021 vant han prisen som Årets talent under Social Media Days.
Selv om den internasjonale plattformen har knyttet profesjonelle sammen i snart 20 år, er LinkedIn fortsatt i startgropen i Norge, ifølge Fornes.
- Den har skutt fart under pandemien og er i kjempevekst.
Konkurransen begynner å bli større, men fortsatt kan du legge igjen en kommentar eller poste et innlegg og få en jobb. Hadde jeg vært student nå og visst om den muligheten ... det er en gullgruve!
I dag jobber Fornes som leder for synlighet og kommunikasjon i Hubify. Selskapet hjelper bedrifter til lønnsom vekst, og markedsføringen deres er utelukkende organisk innhold på LinkedIn. Per i dag har LinkedIn 820 millioner brukere globalt, men kun en brøkdel av disse er aktive. Det gjør det enkelt å bli synlig ganske fort, mener Fornes.
- Kun tre millione