Første steg
26.05.2023
Hvordan møter jeg kritiske foreldre, eller forteller at jeg er bekymret for barnet? Denne boka gir deg innsikt i å gjennomføre utfordrende samtaler.
ble brukt som praktiske hjelpemidler, i konstruksjonslek og i rollelek. De ble gjort om til prinsesseslott, fuglekasser, biler, gryter, byggeklosser, instrumenter og konglemål. Formene ble også brukt som stoler når barna skulle spise eller ha samlingsstund. De ble brukt til å stå på for å klatre opp i trær, og de ble brukte til oppbevaring av gjenstander. Formene ble både gjort om til elementer som barna trengte i leken og førte til ny lek. Noen barn lekte tannlege fordi de syns den minste runde formen minnet om en skål hos tannlegen. Andre så en kongle trille ned i en av dem, og den formen ble dermed et konglemål. De oppdaget også hvordan en firkant ble til ved å plassere to trekanter sammen.
RESULTATER
Studien viser at åpne former skaper fantasi i barns lek. Barna tillegger formene egenskaper basert på sin forforståelse. De har allerede en kunnskap om for eksempel biler, tog, slott og hatter og overfører disse egenskapene til formelementene. Barna viser kreativitet og initiativ til lek når disse formelementene presenteres for dem. Formelementene åpner også opp for ny kunnska
Gå til medietRESULTATER
Studien viser at åpne former skaper fantasi i barns lek. Barna tillegger formene egenskaper basert på sin forforståelse. De har allerede en kunnskap om for eksempel biler, tog, slott og hatter og overfører disse egenskapene til formelementene. Barna viser kreativitet og initiativ til lek når disse formelementene presenteres for dem. Formelementene åpner også opp for ny kunnska