Forskerforum
31.01.2023
En ekspertgruppe foreslår at ett doktorgradsprogram skal være nok for å bli universitet. Det er en interessant tanke, skriver Kristin Vinje.
AKKREDITERING: Kravene som må oppfylles for å kunne bli universitet, må sikre og bidra til å utvikle høy kvalitet i utdanning, forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og formidling. Anbefalingene fra ekspertgruppen som har gjennomgått akkrediteringskriteriene, legger godt til rette for det.
De siste månedene har en ekspertgruppe utnevnt av Kunnskapsdepartementet sett på hva som skal kreves for å kunne bli universitet. 9. januar la gruppen frem rapporten fra arbeidet sitt. I rapporten går de gjennom dagens krav og kommer med anbefalinger om hva som kan endres, og hva som bør videreføres.
Med nye øyne
Gruppen har gjort en god og grundig jobb. De løfter viktige diskusjoner, og anbefalingene deres danner et godt grunnlag for det videre arbeidet som må gjøres med akkrediteringskravene.
Som jeg har skrevet tidligere, er det gode grunner til å se med nye øyne på hvilke kriterier som skal være gjeldende fremover for å oppnå universitetsstatus. Dagens kriterier er i store trekk et resultat av kvalitetsreformen tidlig på 2000-tallet, dog med noen justeringer underveis.
NOKUT ble etablert som et faglig uavhengig organ i 2003 og fikk blant annet i oppgave å gjøre de faglige vurderingene av om en institusjon oppfylte kravene til universitetsstatus. Siden den gang har NOKUTs rolle vært å sikre kvalitet og bidra til at samfunnet kan ha tillit til utdanningskvaliteten gjennom at faglige beslutninger gjøres på armlengdes avstand fra politikerne.
Store endringer på 20 år
I løpet av de siste 20 årene har universitets- og høyskolesektoren vært gjennom flere store endringer. Den har gått fra å være fire universiteter og rundt 55 høyskoler til å bli ti universiteter, ni vitenskapelige høyskoler, 13 akkrediterte høyskoler og 16 høyskoler med akkrediterte studietilbud.
I takt med endringene har kravene til akkreditering blitt justert noe, men NOKUTs faglige uavhengighet har hele tiden ligget fast. Ekspertgruppen er tydelig på at dette prinsippet må videreføres.
I rapporten skriver de at «en uavhengig, faglig, ikke-politisk vurdering skal ligge til grunn for en beslutning om å oppnå universitetsstatus». De understreker at kriteriene for å bli universitet og de faglige fullmaktene som følger med dette, bø
Gå til medietDe siste månedene har en ekspertgruppe utnevnt av Kunnskapsdepartementet sett på hva som skal kreves for å kunne bli universitet. 9. januar la gruppen frem rapporten fra arbeidet sitt. I rapporten går de gjennom dagens krav og kommer med anbefalinger om hva som kan endres, og hva som bør videreføres.
Med nye øyne
Gruppen har gjort en god og grundig jobb. De løfter viktige diskusjoner, og anbefalingene deres danner et godt grunnlag for det videre arbeidet som må gjøres med akkrediteringskravene.
Som jeg har skrevet tidligere, er det gode grunner til å se med nye øyne på hvilke kriterier som skal være gjeldende fremover for å oppnå universitetsstatus. Dagens kriterier er i store trekk et resultat av kvalitetsreformen tidlig på 2000-tallet, dog med noen justeringer underveis.
NOKUT ble etablert som et faglig uavhengig organ i 2003 og fikk blant annet i oppgave å gjøre de faglige vurderingene av om en institusjon oppfylte kravene til universitetsstatus. Siden den gang har NOKUTs rolle vært å sikre kvalitet og bidra til at samfunnet kan ha tillit til utdanningskvaliteten gjennom at faglige beslutninger gjøres på armlengdes avstand fra politikerne.
Store endringer på 20 år
I løpet av de siste 20 årene har universitets- og høyskolesektoren vært gjennom flere store endringer. Den har gått fra å være fire universiteter og rundt 55 høyskoler til å bli ti universiteter, ni vitenskapelige høyskoler, 13 akkrediterte høyskoler og 16 høyskoler med akkrediterte studietilbud.
I takt med endringene har kravene til akkreditering blitt justert noe, men NOKUTs faglige uavhengighet har hele tiden ligget fast. Ekspertgruppen er tydelig på at dette prinsippet må videreføres.
I rapporten skriver de at «en uavhengig, faglig, ikke-politisk vurdering skal ligge til grunn for en beslutning om å oppnå universitetsstatus». De understreker at kriteriene for å bli universitet og de faglige fullmaktene som følger med dette, bø