Sikkerhet
29.09.2017
Digitale løsninger kan hjelpe industrivernet. Hos Returkraft har en app styrket både forebygging og beredskap.
Bruk av digitale hjelpemidler kan være til god hjelp i beredskaps- og sikkerhetsarbeidet. Siden 2013 har ansatte ved Returkraft AS i Kristiansand benyttet seg av en spesiallaget app for å rapportere inn avvik, forbedringsforslag og nesten-hendelser.
- Vi ønsket å gjøre terskelen for å rapportere inn avvik lavere. Etter at vi fikk appen gikk vi fra 4050 innrapporterte avvik i året til 220. Dette synes vi er kjempepositivt, forteller industrivernleder og HMS- og kvalitetsleder Ketil Bergmann.
Alle de ansatte på virksomheten får utdelt telefon ved ansettelse og får opplæring i bruk av appen. Dersom de oppdager noe som bør rapporteres, kan de legge inn bilder, tekst og beskrivelse. Det blir deretter generert en epost som går til lederen den ansatte rapporterer til og kopi til industrivernleder.
- Vi har som policy at alle henvendelsene skal bli fulgt opp, slik at den som rapporter inn alltid skal få vite hva som skal bli gjort, hva som eventuelt ikke blir gjort og en begrunnelse for dette, sier Bergmann.
Gå til mediet- Vi ønsket å gjøre terskelen for å rapportere inn avvik lavere. Etter at vi fikk appen gikk vi fra 4050 innrapporterte avvik i året til 220. Dette synes vi er kjempepositivt, forteller industrivernleder og HMS- og kvalitetsleder Ketil Bergmann.
Alle de ansatte på virksomheten får utdelt telefon ved ansettelse og får opplæring i bruk av appen. Dersom de oppdager noe som bør rapporteres, kan de legge inn bilder, tekst og beskrivelse. Det blir deretter generert en epost som går til lederen den ansatte rapporterer til og kopi til industrivernleder.
- Vi har som policy at alle henvendelsene skal bli fulgt opp, slik at den som rapporter inn alltid skal få vite hva som skal bli gjort, hva som eventuelt ikke blir gjort og en begrunnelse for dette, sier Bergmann.