Første steg
10.03.2023
For barn under 2 år er det viktig å delta når de blir lest for. Lesing skaper en vi-lek, viser ny studie.
Små barn har en kroppslig kommunikasjonsform. De vil kjenne, berøre og smake på ting. De vil delta og inn i fellesskapet, forteller Cecilie Dyrkorn Fodstad, forsker og førstelektor i norsk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Hun mener det er viktig å være klar over når du leser bøker for de minste.
BRUKER SPRÅKET FRA BOKA
- De minste er flyktige. Et øyeblikk vil de bla i boka, det neste komme seg fort frem og så vil de rulle rundt på gulvet. Grensene for lek, utforskning og samvær er flytende, sier Fodstad. Hun har gjort en studie der de har filmet og observert hvordan ansatte leser for 1- og 2-åringene i to ulike barnehager. Fodstad forteller at det er gjort lite forskning på lesepraksiser i norske barnehager, og enda mindre på barn under 3 år. Studien viser at lesi
Gå til medietBRUKER SPRÅKET FRA BOKA
- De minste er flyktige. Et øyeblikk vil de bla i boka, det neste komme seg fort frem og så vil de rulle rundt på gulvet. Grensene for lek, utforskning og samvær er flytende, sier Fodstad. Hun har gjort en studie der de har filmet og observert hvordan ansatte leser for 1- og 2-åringene i to ulike barnehager. Fodstad forteller at det er gjort lite forskning på lesepraksiser i norske barnehager, og enda mindre på barn under 3 år. Studien viser at lesi