Førsteamanuensis, Høgskolen i Sørøst-Norge
Sofie Haug Changezi
Forsker, Høgskolen i Sørøst-Norge
Vi har nå fått vite at det kan koste mange milliarder å ikke gi ungdom med kort botid i Norge, inkludert flyktninger, en god utdanning. Prisen er ikke bare samfunnsøkonomisk, men også i form av tapte menneskelige ressurser, sier kunnskapsminister Røe Isaksen i Aftenposten 29. mars.
Det er flott at politikere endelig ser hva vi har sett i skolesystemet lenge. Røe Isaksen ga oss i Aftenposten 25. november syv gode råd om hvordan vi skulle få til en vinnerskole. Skolen skulle blant annet sees på som maraton, ikke som en sprint. Altså handler det om hva vi gjør hver eneste dag, og hvordan elever og foreldre involveres i dette arbeidet.
Vi er helt enige i det, men slik skolen er lagt opp nå, blir ungdom med kort botid i Norge tvunget til en sprint. De får ikke lov til å løpe maraton. Mens skolesystemet kan nøye seg med en rask gåtur.
Ungdommene går ut av grunnskolen og over i videregående, ofte uten forutsetninger for å kunne fullføre.
Et klasserom med få ungdommer
Yehe er 16 år. Krigen i Syria har stoppet skolegangen hans, og han har ikke fullført ungdomsskolen før han måtte flykte. Nå er Yehe i Norge, men er for gammel til å gå på en norsk ungdomsskole.
Derfor sitter han ikke i et helt vanlig klasserom med 25 svette 16-åringer, hvor hormonene flyr og flørtende blikk kastes til andre siden av rommet. Han får undervisning på et senter for voksenopplæring. Der går Yehe i en klasse med andre som heller ikke har fullfø