Første steg
10.03.2023
Ansatte i barnehagen er ikke så gode på å gripe muligheten for lesestunder når barna ønsker å lese bøker, viser studie.
Av 27 situasjoner der barna eller de ansatte gjør forsøk på å lese for barna i barnehagen, blir bare 6 av dem til lesestunder, viser studien
Gripes muligheten? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen fra Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og OsloMet.
- En forklaring kan være at 1-3-åringene er flyktige i oppmerksomheten sin og lett lar seg distrahere, men det er også interessant å se hvor enkelt de ansatte lar seg distrahere bort fra lesestunden, forteller Cecilie Dyrkorn Fodstad, forsker og førstelektor i norsk ved DMMH. Hun er en av dem som står bak studien.
LAR SEG DISTRAHERE
I studien har forskerne brukt materialet fra studien Blikk for barn - som har vært i 111 småbarnsavdelinger over hele landet og filmet barn og ansatte gjentatte ganger. I 50 av videoene, som er 10 minutters sekvenser, er det bøker til stede. De tre forskerne har valg ut 27 av filmene der det ble gjort forsøk på lesestunder.
- Forskningen
Gå til medietGripes muligheten? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen fra Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og OsloMet.
- En forklaring kan være at 1-3-åringene er flyktige i oppmerksomheten sin og lett lar seg distrahere, men det er også interessant å se hvor enkelt de ansatte lar seg distrahere bort fra lesestunden, forteller Cecilie Dyrkorn Fodstad, forsker og førstelektor i norsk ved DMMH. Hun er en av dem som står bak studien.
LAR SEG DISTRAHERE
I studien har forskerne brukt materialet fra studien Blikk for barn - som har vært i 111 småbarnsavdelinger over hele landet og filmet barn og ansatte gjentatte ganger. I 50 av videoene, som er 10 minutters sekvenser, er det bøker til stede. De tre forskerne har valg ut 27 av filmene der det ble gjort forsøk på lesestunder.
- Forskningen