AddToAny

Bayersk traktor til nye høyder

Det startet med et mageplask. Fendt fikk sur kritikk i en prøvemelding fra Ås. Etter årtusenskiftet klatret traktormerket taktfast oppover på den norske salgsstatistikken. Fendt vokste i en fart som ingen andre merker har vært i nærheten av i nyere tid.

Med en markedsandel på rundt tolv prosent har Fendt endt opp blant «de fire store» i Norge. Fendt er nummer fire i alle landsdeler. Dette er resultatet etter at merket i 1998 ble tatt inn i varmen hos Eikmaskin. Var det i det hele tatt mulig å forutse en slik utvikling? Og hva hadde egentlig skjedd, før den bratte oppturen?

I perioden 1935 - 1955 ble det introdusert en lang rekke tyske traktormerker i Norge. Her kan nevnes navn som Deutz, Kramer, Lanz, Zettelmeyer, Hanomag, Güldner, Fahr, Allgaier-Porsche, Bautz og MAN. I tillegg kom tohjulstraktorer. Det sies at det i begynnelsen av 1950-årene fantes omtrent 250 traktorprodusenter i det daværende Vest-Tyskland. Dette høres nesten utrolig ut, men de fleste av disse ble knapt nok kjent utenfor sin egen delstat. Det var dessuten bare noen av merkene som ble introduserte utenfor landets grenser. Det erketypisk tyske var små traktorer i effektområdet 10 - 30 hk, som regel med en- eller to-sylindrede dieselmotorer. Det skal ikke påstås at tyske traktorer var forut for sin tid i den første etterkrigstida. I så måte må vi minne om at norske brukere ble godt vant med de mest moderne traktorene; les Ferguson.

Underkjent i prøvemelding fra Ås

Fendt var tilsynelatende sist ut i rekken, blant alle de tyske merkene som kom til Norge. Den familieeide produsenten i Marktoberdorf i Bayern hadde bygd sin første lille småbrukertraktor i 1930. I 1938 kom den første modellen i serien, kalt for Dieselross. Våren 1955 startet B.M. Heede i Oslo å annonsere for Fendt, nærmere bestemt Fendt Dieselross i effektområdet 12 - 30 hk. B.M. Heede var en nokså mangfoldig teknisk handelsbedrift, som forut for Fendt var norsk importør av tyske Holder og amerikanske Oliver Cletrac. Bedriftens markedsføring av Fendt la mest vekt på modellen F28 - en tosylindret 30-hester.

I optimismens tegn valgte importøren å be Landbruksteknisk Institutt (LTI) på Ås om å gjennomføre et testprogram for å få fram en offentlig prøvemelding. LTIs prøvemelding nr. 63 ga Dieselross det glatte lag. Traktoren ble rett og slett underkjent. Blant mye annet negativt ble ytelsen målt til bare 14 hk, og prøvemeldinga ga dessuten tydelig beskjed om at forholdet mellom LTI og importøren, hadde vært elendig i prøveperioden. Alt tyder på at B.M. Heede stoppet importen allerede vinteren 1956/57, lenge før meldinga ble offentliggjort. Deretter ble det dørgende stille. Det skulle gå hele 21 år før Fendt kom tilbake til Norge.

I ettertid er det interessant å spørre: Hva om den norske importen hadde startet litt senere, nærmere bestemt etter at Fendt introduserte seriene Farmer og Favorit i 1958? Da kunne merket muligens ha bitt seg fast, uten opphold. I tiårene som gikk etter at Fendt-importen stanset, forsvant nesten alle de tyske merkene. Midt på 1970-tallet var det bare Deutz og Fendt som var tilbake blant de heltyske produsentene av konvensjonelle landbrukstraktorer. Fra 1974 begynte Bertel O. Steen å importere MB-trac, et staselig og kostbart merke, men denne stjernetraktoren kunne ikke regnes blant de helt konvensjonelle.

Fendt relanseres i Norge

Det var tre karer i

Gå til mediet

Flere saker fra Traktor

- Kanskje må vi innse realitetene i løpet av året. Vi har ikke penger å drive for og kan i verste fall bli tvunget til å avvikle, sier Ole og Dag Bækkedal.
Traktor 18.04.2024
I det flate, nederlandske landskapet er en amerikansk prærietraktor enkel å få øye på. Den er et uvanlig syn, med en rammestyrt koloss som jobber på såpass små arealer. For liljeløkprodusenten Albert Joling er det ingen luksusinvestering, men absolutt en nødvendighet for å berge avlinga.
Traktor 18.04.2024
Traktor 18.04.2024
Han har jobbet i 40 år ved Eiksenteret på Bjørkelangen og 48 år i Eik-systemet. Til våren fyller han 70. Det blir mange minner og historier fra Jostein Rønaas sitt liv.
Traktor 18.04.2024
HCP Ringen SA er et innkjøpssamarbeid bestående av 25 frittstående maskinforhandlere over hele landet.
Traktor 18.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt