Første steg
10.03.2023
Barnehagelærere med mastergrad blir tryggere som fagperson, tør å argumentere mer og er mer opptatt av nærheten til barna, viser ny studie.
B arnehagelærere med master kan være en ressurs for barnehagen for å skape en sammenheng mellom praksis og teori, fordi de ut fra sin kunnskap kan argumentere for hva de ser som god praksis, sier professor Solveig Østrem ved OsloMet. Hun deltok på Styrerkonferansen i regi av Utdanningsforbundet.
TYDELIGERE FAGSPRÅK
Det er spesielt tre ting barnehagelærere med master kan tilføre barnehagen, viser intervjustudien Østrem har gjennomført sammen med Olav Kasin. Studien inngår i prosjektet
Barnehagefaglig master i praksis (BaMap), et samarbeid mellom OsloMet, Universitetet i Sørøst-Norge og det danske VIA Universitet. De tre tingene er et tydeligere fagspråk, en styrket kritisk beredskap og en større nærhet til barna. Gjennom et tydeligere fagspråk sier de ansatte i studien at de lettere kan sette ord på det de gjør, og hvorfor de gjør det.
- Språket gir dem også argu
Gå til medietTYDELIGERE FAGSPRÅK
Det er spesielt tre ting barnehagelærere med master kan tilføre barnehagen, viser intervjustudien Østrem har gjennomført sammen med Olav Kasin. Studien inngår i prosjektet
Barnehagefaglig master i praksis (BaMap), et samarbeid mellom OsloMet, Universitetet i Sørøst-Norge og det danske VIA Universitet. De tre tingene er et tydeligere fagspråk, en styrket kritisk beredskap og en større nærhet til barna. Gjennom et tydeligere fagspråk sier de ansatte i studien at de lettere kan sette ord på det de gjør, og hvorfor de gjør det.
- Språket gir dem også argu