Første steg
10.03.2023
Byskogen barnehagen lagde bibliotek, og de ansatte begynte å lese på helt andre måter enn før. Nå kan barna flere ord og blir lettere inkludert i leken.
Noe av det første som møter deg når du besøker Byskogen barnehage i Larvik, er et bibliotek med bøkene lett tilgjengelig i bokhyller. Her er en koselig sofagruppe og bøker på både norsk, polsk, somali, arabisk og tigrinja. Det nye biblioteket er en av flere ting barnehagen har gjort for å få både flere barn og ansatte til å lese bøker.
- Personalet tar bøkene oftere fram sammen med barna enn før og sier at de har fått flere måter å formidle bøkene på, sier styrer Trine-Lise Hvarnes.
LÆRER SEG BØKENE
Tidligere leste de ansatte ofte bøkene fra start til mål. Nå kan de ha lesestopp ved et bilde barna er opptatt av, og snakke lenge om det. De har med gjenstander som er knyttet til boka, og snakker om dem både før under og etter at de har lest for barna. Alle ansatte velger ut såkalte fokusbøker som de leser til de kan dem godt.
- Poenget er ikke å få lest hele boka, men å ha en dialog, sier styrer Trine-Lise Hvarnes. Boka Den lille larven Aldrimett kan starte med at de snakker om et eple. Språkprosjektet er en del av Larvik kommune sin satsing på språk. Som en minoritetsspråklig barnehage hadde barnehagen behov for økt kompetanse. Den har 152 barn som snakker 17 ulike språk, og flere flerspråklige ansatte. Barnehagen har derfor fått veiledning fra Universitetet i Sørøst-Norge gjennom Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen
(ReKomp).
ULIKE MÅTER Å LESE PÅ
Barnehagen har en egen ressursgruppe med fire ansatte som har ansvar for å komme med forslag til nye, gode bøker og måter de kan formidle bøker på. De har laget 8 ulike språkkofferter og 8 ulike språk-nett som inneholder en bok og aktuelle konkreter k
Gå til mediet- Personalet tar bøkene oftere fram sammen med barna enn før og sier at de har fått flere måter å formidle bøkene på, sier styrer Trine-Lise Hvarnes.
LÆRER SEG BØKENE
Tidligere leste de ansatte ofte bøkene fra start til mål. Nå kan de ha lesestopp ved et bilde barna er opptatt av, og snakke lenge om det. De har med gjenstander som er knyttet til boka, og snakker om dem både før under og etter at de har lest for barna. Alle ansatte velger ut såkalte fokusbøker som de leser til de kan dem godt.
- Poenget er ikke å få lest hele boka, men å ha en dialog, sier styrer Trine-Lise Hvarnes. Boka Den lille larven Aldrimett kan starte med at de snakker om et eple. Språkprosjektet er en del av Larvik kommune sin satsing på språk. Som en minoritetsspråklig barnehage hadde barnehagen behov for økt kompetanse. Den har 152 barn som snakker 17 ulike språk, og flere flerspråklige ansatte. Barnehagen har derfor fått veiledning fra Universitetet i Sørøst-Norge gjennom Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen
(ReKomp).
ULIKE MÅTER Å LESE PÅ
Barnehagen har en egen ressursgruppe med fire ansatte som har ansvar for å komme med forslag til nye, gode bøker og måter de kan formidle bøker på. De har laget 8 ulike språkkofferter og 8 ulike språk-nett som inneholder en bok og aktuelle konkreter k