LO-Aktuelt
23.04.2020
«Alle» advarte mot at det ville komme en pandemi. Men ingen land var forberedt. «Alle» har også advart mot andre kriser som med stor sikkerhet vil ramme med dramatiske konsekvenser for mennesker og samfunn. Lite tyder på at vi er bedre rustet til å møte dem.
En åpenbar trussel er skogbranner. Da Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) nylig så på det ikke helt utenkelige scenarioet med tre større skogbranner som herjet samtidig, oppdaget de at det ikke finnes noen myndighet som kan styre ressursene. Er det behov for å prioritere innsatsen på tvers av brannvesen, er det i dag ingen som har en slik rolle. Denne beredskapsanalysen konkluderer med at det må opprettes en nasjonal myndighet som har fullmakt til å prioritere bruk av ressursene som de enkelte kommunale brannvesen har.
Terroren avdekket
Ett av hovedfunnene i 22. julikommisjonens rapport (NOU 2012: 14) var nettopp at beredskapssystemet hadde for dårlig evne til å koordinere og samhandle. Det ble derfor innført et eget samvirkeprinsipp. Det innebærer at myndigheter, virksomheter og etater har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med andre i beredskapsarbeidet.
I Agenda-rapporten «Totalberedskap i Norge» påpeker rapportforfatter Axel Fjeldavli at samvirkeproblemene fra 22. juli 2011 likevel ikke er løst.
Utfordringene er derfor langt større enn det å styre ressursene til kommunale brannvesen under en skogbrann.
Avhengige av mange
Det norske samfunnet er avansert og komplekst og derfor mer sårbart enn noen gang. Mye kan gå galt. Og er det noe koronapandemien avdekket, så er det hvor avhengige vi er av hverandre.
I 2016 utarbeidet Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap en liste over 14 samfunnskritiske funksjoner. Da listen skulle brukes for å lage en oversikt over hvilke yrkesgrupper som skulle få tilbud om plass i barnehage og skole, måtte antallet raskt utvides. Etter hvert kommer enda flere yrkesgrupper med på lista, blant andre renholdere og store grupper av ansatte i Nav. Og da barnehager og skoler gradvis ble gjenåpnet, ble også de ansatte her inkludert på lista.
Dette er funksjonene som er kritiske for samfunnet:
Styring og kriseledelse Forsvar Lov og orden Helse og omsorg Redningstjeneste Digital sikkerhet i sivil sektor Natur og miljø, blant annet meteorologiske tjenester.
Forsyningssikkerhet Vann og avløp Finansielle tjenester Kraftforsyning Elektronisk kommunikasjon Transport Satellitt-baserte tjenester Arbeids- og velferdstjenester Renovasjon og håndtering av farlig avfall
Les opprinnelig artikkelTerroren avdekket
Ett av hovedfunnene i 22. julikommisjonens rapport (NOU 2012: 14) var nettopp at beredskapssystemet hadde for dårlig evne til å koordinere og samhandle. Det ble derfor innført et eget samvirkeprinsipp. Det innebærer at myndigheter, virksomheter og etater har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med andre i beredskapsarbeidet.
I Agenda-rapporten «Totalberedskap i Norge» påpeker rapportforfatter Axel Fjeldavli at samvirkeproblemene fra 22. juli 2011 likevel ikke er løst.
Utfordringene er derfor langt større enn det å styre ressursene til kommunale brannvesen under en skogbrann.
Avhengige av mange
Det norske samfunnet er avansert og komplekst og derfor mer sårbart enn noen gang. Mye kan gå galt. Og er det noe koronapandemien avdekket, så er det hvor avhengige vi er av hverandre.
I 2016 utarbeidet Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap en liste over 14 samfunnskritiske funksjoner. Da listen skulle brukes for å lage en oversikt over hvilke yrkesgrupper som skulle få tilbud om plass i barnehage og skole, måtte antallet raskt utvides. Etter hvert kommer enda flere yrkesgrupper med på lista, blant andre renholdere og store grupper av ansatte i Nav. Og da barnehager og skoler gradvis ble gjenåpnet, ble også de ansatte her inkludert på lista.
Dette er funksjonene som er kritiske for samfunnet:
Styring og kriseledelse Forsvar Lov og orden Helse og omsorg Redningstjeneste Digital sikkerhet i sivil sektor Natur og miljø, blant annet meteorologiske tjenester.
Forsyningssikkerhet Vann og avløp Finansielle tjenester Kraftforsyning Elektronisk kommunikasjon Transport Satellitt-baserte tjenester Arbeids- og velferdstjenester Renovasjon og håndtering av farlig avfall