AddToAny

Zalando sier farvel til «utdaterte stereotyper» i ny reklamekampanje

Zalando sier farvel til «utdaterte stereotyper» i ny reklamekampanje
Zalandos fargerike vårkampanje oppfordrer til å forkaste utdaterte stereotyper og fordommer.
Se Zalandos nye reklamevideo nederst i saken.

- Som Europas ledende moteplattform med mer enn 29 millioner kunder, har vi forståelsen for at alle våre kunder har en individuell stil, og at stereotyper ikke passer inn i vårt moderne samfunn, sier Jonny Ng, direktør for markedstrategi og kampanjer hos Zalando.

Ifølge en melding fra klesgiganten, feirer Zalando en verden fri for stereotyper i vårens «lekne og fargerike» kampanje. Zalandos ambisjon for kampanjen, er at begrepet «Zerotypes» skal skape debatt rundt utdaterte, kulturelle stereotyper som fortsatt eksisterer.

- I vårens kampanje ønsker vi å feire «Zerotypes» og troen på at mennesker er frie til å være akkurat slik de selv vil, uten at de skal møte fordommer eller settes i bås, sier Ng.

En undersøkelse som er utført i samarbeid med YouGov i flere av Zalandos markeder, viser at 89 prosent av deltakerne mener at stereotyper fortsatt eksisterer i dagens samfunn. Av disse mener 47 prosent at stereotyper er enda mer fremtredende enn tidligere.

Ifølge Zalando mener majoriteten av deltakerne at media er hovedårsaken til denne utviklingen: 57 prosent referer til film og TV, mens 60 prosent refererer til reklamer. Med dette i tankene, ønsker Zalando å endre oppfattelsen av at mote skaper begrensninger, og heller feire begrepet «Zerotype».

Det er det London-baserte byrået Mother som står bak den nye kampanjevideoen:

Image-text:

Zalando feirer «zerotypes»:

Ifølge Zalando viser deres nye reklamefilm en verden som representerer dagens mangfold - hvor enhver stil er velkommen og hvor ingen er begrenset av kjønn, alder eller lignende. Foto: Zalando

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Men underholdningsredaktøren håper enda på premiere av «Førstegangstjenesten» før sommerferien.
Kampanje 01.04.2020
Nettredaktør Ingrid Finseth Holm i Sopra Steria skriver om klarspråk i koronaens tid i denne kommentaren.
Kampanje 01.04.2020
- Stående ovasjoner til dere som har behov som skal løses, gode ideer og penger på bok - og er villige til å bruke dem nå, skriver Ingunn Solli, rådgiver i Hyperredink, i denne kommentaren.
Kampanje 01.04.2020
Med en nyinnspilling av Alf Prøysen og glimt fra et folketomt Norge, minner Visit Norway om at vi har lysere tider i vente.
Kampanje 01.04.2020
- Det oppstår et enormt informasjonsbehov under en slik krise, men dessverre er ikke all informasjon til å stole på, Mari Velsand direktør i Medietilsynet.
Kampanje 01.04.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt