AddToAny

Vipps nesten dobler inntektene - men tynges fortsatt av enorme underskudd

Vipps nesten dobler inntektene - men tynges fortsatt av enorme underskudd
Men Vipps-sjef utelukker ikke at butikken kan gå i pluss i neste år.
Netthandel og betaling i butikk og på restaurant er to av tjenesten som denne våren har eksplodert for den mobile betalingstjenesten Vipps, men allerede i fjor skjøt omsetningen til Vipps fart og gikk fra 776 millioner kroner til 1,38 milliarder kroner.

Det kommer godt med for selskapet som de siste tre årene har tapt minst 650 millioner kroner. Fjorårets s underskudd endte på minus 253 millioner kroner.

Nå sier Vipps-sjefen Rune Garborg i et stort intervju i Dagen Næringsliv at selskapet kan gå med overskudd neste år og oppleve enkelte måneder i pluss allerede inneværende år.

- Basert på veksten, for eksempel en dobling av inntektene fra netthandel på tre måneder, tror jeg vi ser «sorte» måneder i regnskapet i løpet av året, sier Garborg.

Vipps, som er eid av mer enn 100 forskjellige banker i Norge, ble tilgjengelig på nær 4.400 nye utsalgssteder på netthandel i 2019. Hittil i år er det mer enn 3900 nye steder som har koblet seg på - nesten like mange som hele fjoråret.

- Det meste har kommet etter at koronakrisen startet. Delvis fordi butikkene måtte finne nye salgskanaler på kortest mulig tid, og fordi man ønsket en betalingsmåte som reduserte smittefare, sier Garborg.

Image-text:

Taper fortsatt penger:

Vipps-sjef Rune Garborg taper fortsatt penger på betalingstjenesten sin. Men eksplosiv vekst både i netthandel og i butikk kan gi sorte tall allerede neste år.

Gå til mediet

Flere saker fra Kampanje

Skal håndtere PR og media for elbilmerket i Norge.
Kampanje 07.08.2020
Har jobbet i Gambit de tre siste årene.
Kampanje 07.08.2020
Utendørsselskapet tapte seks millioner kroner i fjor.
Kampanje 07.08.2020
- Å beskrive en gruppe mennesker født mellom 1997 og 2015 med de samme kjennetegnene, er i beste fall latskap, skriver Even Ødegård i Inevo.
Kampanje 07.08.2020
Verken Hurtigruten eller PR-byråene som jobber for dem vil svare på spørsmål om selskapets kommunikasjonsarbeid under krisen.
Kampanje 07.08.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt