Dette var de viktigste sakene fra LOs representantskapsmøte 2020
Glede i TRN
Om Vinmonopolet skal få mulighet til å drive taxfree-salget har vært gjenstand for en årelang diskusjon. Nå er det klart at verken utvidet monopol eller anbudskonkurranse er aktuelt for Vinmonopolet.
- Vi er veldig glad for denne nyheten. Dette har vært en kampsak for oss. Vi har hele tiden vært klare på at det er en slik løsning vi har ønsket oss. Dette har vi signalisert overfor HK, medlemmer og arbeidsgiver, sier Rozina Nazar, klubbleder i Travel Retail Norway (TRN), som driver taxfree-salget på flyplassene i dag.
Gnisninger innad i forbundet
Handel og Kontor har vært positiv til at Vinmonopolet skulle få overta taxfree-salget. Forbundet har medlemmer i både Vinmonopolet og TRN. HKs standpunkt har skapt gnisninger innad i organisasjonen.
- Våre intensjoner har alltid vært å beholde arbeidsplassene i taxfreeutsalgene. Selv om Vinmonopolet hadde tatt over, ville ikke det betydd at ansatte fra TRN hadde mistet jobbene sine, sier HKs nestleder Christopher Beckham.
Han mener at regjeringens beslutning vil svekke Vinmonopolet, men tror at det nå vil bli ro rundt saken innad i forbundet.
HK-Nytt har vært i kontakt med HK-tillitsvalgte i Vinmonopolet. De ønsker ikke å uttale seg om denne saken.
MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV
Svekker Vinmonopolet
Allerede i 2014 vedtok Stortinget å utrede taxfree-ordningen, etter forslag fra Senterpartiet. Regjeringen fulgte opp i forbindelse med statsbudsjettet i 2017. Nå er det klart at verken utvidet monopol eller anbudskonkurranse er aktuelt for Vinmonopolet.
- Vinmonopolet har vært under større press enn før, fordi mer og mer alkohol som konsumeres i Norge er kjøpt i utlandet eller på taxfree. Hadde Vinmonopolet tatt over taxfree-salget på norske flyplasser ville det styrket dem som organisasjon, sier Beckham.
HK-klubben i TRN har på sin side vært kritiske til at Vinmonopolet skal ta over, fordi de har vært engstelige for å miste arbeidsplassene og få et delt arbeidsmiljø.
En kampsak for arbeidsplasser
I dag brukes inntektene Avinor får av taxfree-salget til å finansiere flyplasser som ikke går med overskudd. Det dreier seg om 39 av landets 46 flyplasser. I 2015 hadde Avinor salgs- og leieinntekter fra taxfree-salget på 2,5 milliarder kroner.
- Det er veldig viktig at ordningen og arbeidsplassene ikke trues gjennom tiltak som ødelegger taxfree-modellen. Vi gjør mye godt arbeid med å drive taxfree forsvarlig. For å lykkes må vi ha en god kultur og samarbeid i hele butikken. Da kan ikke en statlig bedrift ta over noen av de ansatte og ødelegge hele måten vi jobber på, sier Nazar.
Avtalen mellom Avinor og TRN går ut ved utgangen av 2022. Da vil det bli en ny anbudsrunde, men Vinmonopolet får ikke bli med på den.